ارومیه؛

مطالعات آبخیزداری در بیش از 967 هزار هکتار از اراضی ملی آذربایجان غربی

در بیش از 967 هزار هکتار از اراضی ملی در آذربایجان غربی کارهای مطالعاتی آبخیزداری انجام شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان رحمان وهاب زاده مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با بیان این مطلب اظهارکرد : مساحت کلی آذربایجان غربی بدون احتساب دریاچه ارومیه سه میلیون و 763 هزار هکتار است که از این مقدار، مساحت حوزه های آبخیز استان حدودا" سه میلیون و 100 هزار هکتار است .
رحمان وهاب زاده تصریح کرد: بیش از 82 درصد از مساحت استان را حوزه های آبخیز در بر می گیرند و خوشبختانه تا کنون در سطح بیش از 967 هزار هکتار از حوزه های آبخیز برای انجام عملیات آبخیزداری کارهای مطالعاتی و کارشناسی انجام شده است.
وی افزود: در همین راستا تا کنون در بیش از 78 هزار هکتار از این حوزه ها کار عملیاتی آبخیزداری انجام شده است و امیدواریم با تامین اعتبارات لازم عملیات اجرایی حوزه های مطالعاتی انجام گرفته نیز در آینده نزدیک آغاز شود .
وهاب زاده ادامه داد: عملیات آبخیزداری نقش مهمی در احیاء اراضی ملی و بخصوص حفظ آب و پوشش گیاهی دارد که از مهمترین نکات مثبت پروژه های آبخیزداری می توان به جلوگیری از ایجاد سیلابهای فصلی ، ذخیره نزولات آسمانی ، افزایش پوشش گیاهی ، جلوگیری از فرسایش خاک و رسوب آن در پشت سدهای موجود اشاره کرد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجانغربی یاد آور شد: پروژه های آبخیزداری در دو بخش مهم بیو مکانیکی و بیو لوژیکی انجام می شود.
وی خاطر نشان کرد: ایجاد سدهای رسوبگیر ، سازه های ملاتی ، گابیونی ، خشکه چینی و بندهای خاکی در بخش بیو مکانیکی صورت می گیرد و طرحهایی نظیر بانکت بندی ، کنتور فارو ، سکو بندی ، کاشت نهال های مثمر و غیر مثمر، تراس بندی ،حفاظت و قرق ازعملیات بیولوژیکی به شمار می روند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.