چابهار؛

قدرت تجاری ایران در راستای توسعه چابهار

توسعه بندر چابهار ایران را به قدرت تجاری منطقه تبدیل می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان.،مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار با تسریع در سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی و ایجاد راه‌های مواصلاتی ریلی و جاده‌ای، می‌تواند به عنوان مرکز بزرگ تحرک اقتصادی جهانی ایفای نقش کند.

به نقل از روابط عمومی اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، آقایی در جلسه کمیته سرمایه‌گذاری این اداره‌کل که با حضور سرمایه‌گذاران در بندر چابهار برگزار شد اظهار داشت: بندر چابهار با تسریع در سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی و ایجاد راه‌های مواصلاتی ریلی و جاده‌ای، می‌تواند به عنوان مرکز بزرگ تحرک اقتصادی جهانی ایفای نقش کند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به مزایای ترانزیتی و ترانشیپی بندر چابهار و بهره‌برداری فاز اول آن در پایان سال جاری و اتمام فاز دو در کمتر از دو سال آتی، ایران به عنوان قدرت جدید تجارت منطقه مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: کشورهای CIS، روسیه، هند، افغانستان و عمان مطمناً بیشترین بهره‌برداری را از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار خواهند داشت، زیرا ارتقای ظرفیت این بندر می‌تواند به تقویت نقش و قدرت منطقه‌ای کشورها در تعاملات سیاسی و سهم‌خواهی از تجارت منطقه‌ای در خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و توازن معادلات سیاسی و تجاری در منطقه کمک کند.

آقایی افزود: توسعه بندر چابهار می‌تواند در عمران و آبادانی کشورهای منطقه و خصوصاً جلوگیری از جنگ‌های سیاسی و فرقه‌ای نقش موثری داشته باشد و از طرفی افق‌های جدید توسعه در تجارت بین‌المللی از طریق  دسترسی آسان به آب‌های آزاد برای این کشورها را فراهم آورد.

وی گفت: وجود صنایع پیشرفته کشور هند و ذخایر  نفتی، پتروشیمی و گاز ایران و همچنین معادن غنی کشور افغانستان، توسعه بندر "گوادر" پاکستان و از طرفی تولیدات کالاهای اساسی مازاد در کشورهای CIS و روسیه پتانسیل‌هایی است که با برقراری صلح و آرامش می‌توان از آن برای ارتقای سهم تجارت دریایی و عمران و آبادانی کشورهای منطقه بهره‌گیری کرد.

آقایی تاکید کرد: اتمام فاز یک طرح توسعه بندر "شهید بهشتی" چابهار در پایان سال جاری، تسریع در پسکرانه‌ها و راه‌های مواصلاتی، اصلاح فرآیندها و پرهیز از هرگونه جزیی‌نگری می‌تواند در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و تثبیت نقش حاکمیتی کشور در منطقه موثر باشد.
 
انتهای پیام/ گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار