شهرکرد؛

پرداخت 300 میلیارد ریال غرامت به کشاورزان و باغداران

حدود 300 میلیارد ریال غرامت بابت سرمازدگی و خشکسالی سال زراعی 94-93 به کشاورزان و باغداران چهارمحال و بختیاری پرداخت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: برای جبران خسارت سرمازدگی و خشکسالی سال زراعی 94-93 در استان، حدود 300 میلیارد ریال غرامت از محل صندوق بیمه کشاورزی پرداخت شد.

حمیدرضا دانش افزود: از این میزان خسارت، بیش از 230 میلیارد ریال مربوط به بخش باغبانی و حدود 64 میلیارد ریال در بخش زراعت بوده است.

وی با بیان پرداخت 100 درصدی خسارت بخش زراعت، یادآور شد: بخش جزئی از خسارت باغات باقی مانده است که در آینده نزدیک پرداخت می شود.

دانش اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل تهاتر، باغداران می توانند از محل طلب غرامت سال گذشته و بدون پرداخت حق بیمه، برای بیمه سال آینده محصول اقدام کنند.

وی همچنین گفت: از دو سال گذشته و به منظور کاهش مصرف آب و تولید بیشتر و با کیفیت تر محصول در مزارع و باغات استان، طرح های آبخیزداری، آبخوان‌داری و تغییر الگوی کشت گیاهان در حال اجرا می باشد.

دانش اضافه کرد: برای اولین بار در استان و در راستای مصرف بهینه آب، در کشت بهاره چغندر قند، لوبیا و ذرت از کشت نشایی استفاده شد که حداقل 3 تا 4 نوبت آبیاری محصول را کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه کشت پیاز در استان نیز برای چندمین سال و به صورت 100 درصد نشایی انجام می شود افزود: با توجه به مصرف کمتر آب در کشت‌های گلخانه‌ای، در این زمینه نیز تسهیلات به تعداد نامحدود در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

دانش، توسعه باغات دیم، کشت زعفران، گیاهان دارویی و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری را از دیگر برنامه های در دست اجرا برای مبارزه با خشکسالی، مصرف بهینه آب، تولید بیشتر و با کیفی تر محصول، افزایش اشتغال و درآمدزایی بیشتر در استان عنوان کرد.

انتهای پیام/ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار