رایزنی سران بریکس بر سر تقویت تعاملات تجاری و مالی در جهان

در نشست سالانه بریکس، سران پنج کشور عضو پیرامون توانایی این سازمان برای تاثیرگذاری بر امور سیاسی و مالی جهان گفتگو می‌کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه ای بی سی نیوز؛ هشتمین نشست گروه بریکس متشکل از پنج کشور روسیه، برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی روز گذشته در شهر "گوا،" واقع در جنوب غربی هند، آغاز و امروز به کار خود پایان می‌دهد.

در نشست امروز، سران گروه بریکس پیرامون توانایی این سازمان برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر در گفتگوهای سیاسی ومالی جهان به مذاکره نشستند.

کشورهای عضو بریکس مایل هستند با استفاده از همکاری گروهی و اعمال قدرت سازمان، پلی میان خود و رقبای تجاری ایجاد کنند تا به این ترتیب شرایط رشد اقتصادی را برای 5 کشور عضو بریکس فراهم آورند.

شی جین ‌پینگ، ولادیمیر پوتین، میشل تامر، جاکوب زوما روسای جمهور چین، روسیه و برزیل در کنار نارندرا مودی، نخست وزیر هند در هتل 5 ستاره شهر "گوا" نشست سالانه بریکس را با هدف ایجاد شرایط رشد اقتصادی برگزار کردند.

گروه بریکس میزبان نیمی از جمعیت جهان است و با 16.6 هزار میلیارد دلار دارایی یک چهارم از اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده‌اند. هرکدام از اعضای بریکس درگیر چالش‌های سیاسی و اقتصادی خاص خود است و از دیگر اعضا انتظار مشارکت و همکاری برای از میان برداشتن آن را دارد. روسیه بر موضوع سوریه، چین بر موضوه دریای جنوبی این کشور و هند بر مبارزه با تروریسم تاکید دارد.

نفوذ اقتصادی گروه بریکس در سطح جهانی طی سال‌های اخیر با رکود مواجه شده است و سران پنج کشور روسیه، برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی امیدوار هستند راهی برای رسیدن به رشد اقتصادی مطمئن بیابند.

در روسیه مشکل افت بهای جهانی نفت در کنار تحریم‌های امریکا و اتحادیه اروپا به دلیل دخالت در بحران داخلی اوکراین، اقتصاد مسکو را آسیب‌پذیر کرده است.در چین کندترین شاخص رشد اقتصادی در 25 سال اخیر گزارش شده است. آفریقای جنوبی کاهش رشد اقتصادی کشور را در معرض از دست دادن رتبه اعتبار مالی قرار داده است.
برزیل با بدترین رکود اقتصادی از دهه 1930 میلادی مواجه شده و بحران سیاسی این کشور بر مشکلات اقتصادی آن دامن زده است. هند دارای سریعترین رشد اقتصادی در جهان بوده است و رشد سالانه 7.5  درصد را به نام خود ثبت کرد؛ اما گسترش فقر در این کشور پهناور و درگیری شدید در منطقه کشمیر از عوامل مهم توقف هند در مسیر رشد بوده است.

سران بریکس امیدوارند سرمایه‌گذاری بیشتری در بانک جدیدالتاسیس خود با نام "بانک جدید توسعه،" که در سال 2014 افتتاح شد، انجام دهند تا به این ترتیب بودجه کافی برای انجام پروژه‌های زیربنایی در اختیار داشته باشند. همچنین ممکن است سران بریکس تصمیم به راه‌اندازی موسسه اعتبارسنجی مخصوص به خود بگیرند. به این ترتیب وابستگی خود را نسبت به سه موسسه رتبه‌سنجی فعلی که گزارش‌های خود را به سود کشورهای توسعه یافته تنظیم می‌کنند، قطع خواهند کرد.
کشورهای عضو بریکس پیشنهاد تاسیس یک نهاد مطالعاتی با هدف تحقیق و بررسی بسترهای مناسب سرمایه‌گذاری را نیز بررسی خواهند کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار