وزیر ارتباطات خبر داد،

مقام دوم جهانی برای ایران در میزان سرشماری اینترنتی

محمود واعظی با حضور در برنامه نگاه به بیان گزارش درباره سرشماری اینترنتی و شبکه ملی اطلاعات پرداخت.

به گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود واعظی وزیر ارتباطات شب گذشته در برنامه نگاه یک حضور یافته و ضمن پاسخ به سوالات حوزه فناوری ، گزارشی از عملکرد این وزارت ارائه کرد.

واعظی  ابتدا به طرح ترابرد پذیری پرداخت و  گفت: در هفته‌های اول موفقیت طرح ترابردپذیری 12 درصد بود. اما این روند رو به بهبود است . این طرح موجب ایجاد رقابت سالم میشود و در نتیجه اپراتور ها ملزم هستند ، خدمات و کیفیت را بالا ببرند. البته اپراتور هایی که سرویس مناسب به مردم ندهند از طرف  رگولاتوری جریمه سنگین خواهند شد.

وی در ادامه سخنانش به سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن اشاره کرد و افزود: ارزیابی واحد رایانه مرکز آمار بر این بود که امکانات آنها برای سرشماری کافی است ولی مراجعه زیاد مردم در روز اول باعث ترافیک زیادی در سایت شده بود. پس از آن با تمهیداتی که اندیشیده شد این مشکل رفع شد و تاکنون سایت دچار هیچ مشکلی نشده است.

 تا به امروز 20 درصد خانوارها در سرشماری شرکت کرده‌اند و  جالب آنکه 5 درصد از خانوارها تنها در روز 24 مهر  شرکت کردند.

  البته این آمار خوبی میتوان باشد زیرا ایران با 20 درصد مشارکت دومین کشور بعد از ژاپن در سرشماری اینترنتی بوده است.

ادامه سخنان وزیر ارتباطات به شبکه ملی اطلاعات اختصاص داشت:  شبکه ملی اطلاعات پروژه بزرگی است که  طی حدود 13 سال گذشته  در حال انجام است.  از قبل مطالعاتی انجام شده بود و با کامل شدن این مطالعات  توانستیم بستر لازم را ایجاد کنیم و در یک همکاری جمعی با کمیته‌های مختلف فاز اول را در هفته دولت افتتاح کردیم.

 در حال حاضر برای فاز دوم در صدد رفع کمبودها هستیم و در بخش دیگر  در قم یک دیتا سنتر ایجاد کرده‌ایم به عنوان محل تولید محتوای دینی، بعد از آن در خوزستان و اصفهان نیز دو مرکز دیگر تبادل اطلاعات به عنوان قدم‌های بعدی راه اندازی می‌کنیم.

در
قدم بعدی  لازم است با تولید کنندگان محتوا ارتباط نزدیک‌تری برقرار کنیم تا مردم هر نوع محتوایی را در داخل دسترسی داشته باشند.

در فاز اول شبکه ملی اطلاعات  از هفته دولت تاکنون هر کدام از شرکت‌هایی که تولید محتوا دارند اعلام کرده‌اند که در بستر شبکه ملی اطلاعات دو برابر یا بیشتر سرعت تولید محتوا داشته‌اند.

 واعظی در پایان به  بخش اقتصاد در حوزه فناوری اطلاعات پرداخت و گفت :  دولت به تنهایی نمی‌تواند تولید محتوا بکند،  بر اساس اقتصاد مقاومتی بخش خصوصی در تمام بسترها وارد شده است و امروز تمام تلاش ما این است که ساز و کاری را به وجود بیاوریم که همه در تولید محتوا دخیل بشوند.

تولید محتوا بر عهده مراکز دانشگاهی و هر مجموعه دانشی دیگری است. مثلاً کتابخانه ملی اگر بتواند با تولید محتوا درآمد داشته باشد نگاه متفاوتی به تولید محتوا خواهد داشت.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار