برگزاری انتخابات پارلمانی مونته‌نگرو/ انتخاب میان غرب یا روسیه

انتخابات پارلمانی مونته‌نگرو با هدف پایان دادن به گرایش‌های غرب‌گرایانه در این کشور امروز برگزار می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ انتخابات پارلمانی مونته‌نگرو امروز در حالی برگزار می‌شود که رای‌دهندگان باید میان باقی ماندن با غرب و یا نزدیکی روابط با روسیه یکی را انتخاب کنند. گروه‌های اپوزیسیون امیدوارند انتخابات امروز بتواند به فعالیت دولت حامی غرب مونته‌نگرو خاتمه دهد.

"میلو جوکانوویچ،" نخست وزیر مونته‌نگرو،  از سال 2006 در راس قدرت این کشور بوده و روابط بسیار نزدیکی با کشورهای غربی دارد و به دنبال عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا است.

نخست وزیر مونته‌نگرو به فساد گسترده، پارتی‌بازی و جرایم سازمان یافته متهم شده است و با چالش بسیار عمیقی برای تشکیل دولتی با ثبات پس از انتخابات امروز روبرو خواهد بود.

از یک سال پیش تظاهرات متعددی علیه دولت میلو جوکانوویچ به راه افتاده است. نخست وزیر معتقد است این انتخابات، انتخابی میان روابط با غرب یا با روسیه است.

وی در جریان راهپیمایی حامیانش در پودگوریتسا، پایتخت مونته‌نگرو، گفت: آیا ما باید جزئی از جامعه پیشرفته اروپا شویم یا مستعمره روسیه؟

در جدیدترین نظرسنجی‌ها مشخص شده که حزب دموکراتیک سوسیالیست‌ میلو جوکانوویچ با کمتر از 40 درصد آرا در راس قرار دارد و این نتیجه نشان می‌دهد حضور شرکای ائتلافی برای تشکیل دولتی جدید ضرورت دارد.

رئیس مرکز تحقیق و نظارت بر انتخابات مونته‌نگرو معتقد است حتی اگر حزب میلو جوکانوویچ بتواند اکثریت کمی از آرا را به دست بیاورد، باز هم بی‌ثبات خواهد بود.

مونته‌نگرو در دسامبر سال 2015 برای پیوستن به ناتو دعوت شد؛ اما هنوز در این باره تصمیمی اتخاذ نشده است.

میلو جوکانوویچ 54 ساله تنها رهبر بالکان است که از زمان فروپاشی یوگسلاوی در دهه 90 میلادی چندین بار نخست وزیر بوده و یک بار نیز سمت ریاست جمهوری مونته‌نگرو را بر عهده داشته است.

حوزه‌های رای گیری در ساعت 7 صبح به وقت محلی در مونته‌نگرو گشوده شد و در ساعت 8 عصر به وقت محلی بسته می‌شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار