تجاری‌سازی هیترهای تابشی کاتالیستی در کشور

مجری طرح و دانشیار دانشکده مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: با تلاش پنج ساله محققان این دانشگاه هیتر تابشی کاتالیستی سبز با کاربرد وسیع در صنعت نفت و گاز در کشور تولید شد.

مصطفی حسینعلی پور  مجری طرح  هیتر های تابشی در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به این طرح پژوهشی اظهار داشت: هیترهای مذکور، قادر به انجام فرآیند احتراق در دمای پایین بوده و به همین دلیل، تولید گازهای خطرناک نظیر اکسیدهای نیتروژن و مونوکسید کربن در حد صفر است.

در اين نوع هیترها، گاز طبیعی یا کپسول در حضور كاتاليست بدون تشکیل هیچگونه شعله‌ای با اكسيژن واكنش داده و تابش مادون قرمز از سطح آن آزاد می شود.

وی یادآور شد: تکنولوژی ساخت هیترهای تابشی کاتالیستی، در اختیار دو کشور کانادا و امریکاست و مدتی در اروپا نیز تحت لیسانس شرکت های اصلی سازنده، نسبت به ساخت آن اقدام می شود.

دانشیار دانشکده ی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران، عنوان کرد:  مزیت هیتر های تابشی کاتالیستی نسبت به نمونه‌های خارجی آن، در قیمت تمام شده پایین تر بوده و این هیترها در حال حاضر با همت یک شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت ایران تجاری‌سازی شده و با نصف قیمت نمونه خارجی به بازار عرضه می‌گردد. 

حسینعلی پور ادامه داد: نام این هیتر سبز بوده  و کاربرد وسیعی در صنعت نفت و گاز، کوره‌های رنگ‌آمیزی، کوره‌های عملیاتی حرارتی، خشک‌کن‌ها، صنایع غذایی، صنعت پارچه و چرم، چوب و کاغذ و گرمایش ساکن و سیار در سوله‌ها، کارگاه‌ها، مرغداری‌ها، کاروان‌ها، منازل مسکونی دارد.

وی گفت: ایمنی بسیار بالا، راندمان حرارتی بالاتر، آلایندگی کمتر، زمان راه‌اندازی سریع‌تر و کاهش زمان فرآیند در مقایسه با دیگر محصولات از مزیت این هیترها بوده  که در آن  از دانش نانوفناوری استفاده شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار