محیط بانان از لایحه حمایتی دولت چه انتظاراتی دارند؟

در نیروهای مسلح مانند ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در صورتی که فردی در حین ماموریت دچار جراحت و آسیب دیدگی شود جانباز قلمداد می شود این در حالیست که چنین امکانی برای محیط بانان در حال حاضر وجود ندارد.

محیط بانان از لایحه حمایتی دولت چه انتظاراتی دارند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهادت سه محیط بان آن هم با فاصله زمانی بسیار کوتاه سرانجام مسئولان را متقاعد کرد تا برای حمایت از این قشری که نام گارد حفاظت از محیط زیست را یدک میکشند اما عملا از مزایای قشر نیروی های نظامی و حتی شبه نظامی برخوردار نیستند درست به کار شوند.

حالا قرار است لایحه ای برای حمایت از محیط بانان در دولت تدوین شود که به گفته رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس پیش نویس لایحه آن توسط سازمان محیط زیست تهیه شده و در کمیسیون اجتماعی دولت نیز بررسی شده است.

لایحه ای که قرار است در آن به حمایت قضایی از محیط بانان و برخورد با متخلفان و تشدید مجازات‌ ها توجه شده است.

بحث حمایت معیشتی از محیط بانان نیز از جمله مواردی است که قرار است دراین لایحه از سوی دولت در مورد آن تصمیم گیری شود و به گفته تابش کارگروهی در این رابطه شکل گرفته که ابعاد مختلف لایحه مذکور را مورد بررسی کارشناسی قرار می دهد.

کارگروهی که در آن نمایندگان سازمان محیط زیست، اعضای فراکسیون محیط زیست به مباحث حقوقی و کارشناسی مربوط به حقوق محیط بانان می پردازند.

اما به راستی خود محیط بانان از این لایحه حمایتی چه انتظاراتی دارند؟ این پرسشی است که شهر فردا آن را از یک محیط بان کهنه کار پرسیده است.

اسماعیل میرانزاده از جمله مدیرانی در سازمان محیط زیست است که همه چیز را از ابتدا و به اصطلاح از صفر آغاز کرده است.

30 سال پیش او یک محیط بان ساده بود و در این سه دهه توانست مدارج ترقی را یکی پس از دیگری طی کند. 15 سال مدیریت پارک ملی کویر و 5 سال مدیریت یگان حفاظت محیط زیست استان تهران از جمله سوابق کاری او است. وی که اکنون مدیر اداره محیط زیست پیشوا است از دغدغه محیط بانان و انتظارات آنان از لایحه حمایت از محیط بانان می گوید.

او معتقد است قبلا نیز فعالیت محیط بانان آنچنان خلاء قانونی نداشت و بیشتر مشکلاتی همچون نوشتن صورت جلسات و ندانستن قوانین و مقررات اداری، برای محیط بانان گرفتاری قانونی ایجاد می کرد که خوشبختانه با راه اندازی مجدد آموزشگاه حفاظت از محیط زیست در دانشکده محیط زیست و آموزش محیط بانان این مشکل تا حد زیادی حل شد.

انتظار داریم ما را هم مانند بقیه نیروهای مسلح ببینند

در نیروهای مسلح مانند ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در صورتی که فردی در حین ماموریت دچار جراحت و آسیب دیدگی شود جانباز قلمداد می شود این در حالیست که چنین امکانی برای محیط بانان در حال حاضر وجود ندارد.

میرانزاده می گوید: انتظار داریم در قانون جدید ما را هم مانند سایر نیروهای مسلح ببینند.

مجروحان ما هم مانند بقیه نیروهای مسلح جزو جانبازان و ایثارگران محسوب شوند. بسیاری از محیط بانان در درگیری با شکارچیان و حتی در حین انجام وظیفه در کوه و بیابان دچار سانحه می شوند و سلامت جسمی خود را از دست می دهند به راستی نباید اقدامات حمایتی در قانون برای آنان پیش بینی شود؟

تاکنون 119 شهید محیط بان تقدیم انقلاب کرده ایم

شاید بسیاری از این موضوع مطلع نباشند که جامعه محیط بان کشور تا کنون دست کم 119 شهید را تقدیم انقلاب کرده است که بسیاری از آنان از سوی شکارچیان مورد هدف قرار گرفت و جان خود را از دست داده اند.

این محیط بان کهنه کار می گوید: یک محیط بان تا زمانی که با مقاومت یک شکارچی مواجه نشود یا جان و سلاح اش به خطر نیفتد دست به اسلحه نخواهد شد. آمار بالای شهدای محیط بان محیط زیست نیز شاهدی بر این مدعاست ولی در بسیاری از موارد به جهت بسیاری از خلاء های قانونی در حمایت از محیط بانان، محیط بانی که تنها به جهت نجات جانش دست به اسلحه برده به زندان افتاده و حتی تا قصاص پیش می رود.

" از مجلس انتظار داریم  که در قانون جدید برای بازماندگان محیط بانانی که در راه حفاظت از محیط زیست این کشور جان خود را از دست داده اند نیز چاره اندیشی کند. زیرا عدم حمایت و ناکافی بودن حمایت های معیشتی از جمله ضعف های قوانین قبلی است."

رئیس اداره محیط زیست پیشوا با بیان این مطلب که می افزاید: محیط بانان ما در شرایط سخت و طاقت فرسا، سرما و گرما به حفاظت و حراست از عرصه های طبیعی کشور می پردازند و این در شرایطی است که مناطق تحت نظارت یک محیط بان بسیار فراتر از استاندارد جهانی است.

محیط بانی جزو مشاغل سخت و زیان آور محاسبه شود

به اعتقاد میرانزاده درست است که محیط بانان در طبیعت کار می کنند اما کار آنها باید در زمره مشاغل سخت و زیان آور به حساب آید.

"محیط بانی کاری سخت، بدون تعطیلی و همراه با خطرات درگیری با حیات وحش و شکارچیان غیرمجاز، پرت شدن از کوه و خارج از استاندارد کار کردن است. انتظار داریم متولیان امر همه جوانب را در قانون جدید مدنظر قرار دهند."

حرف این محیط بان کهنه کار وقتی قابل درک می شود که بدانیم حدود 3 هزارپرسنل سازمان محیط زیست 17 میلیون هکتار از عرصه های محیط طبیعی کشور را مدیریت می کنند که این با استانداردهای موجود بسیار فاصله دارد.

منبع: شهرفردا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.