اصفهان؛

تشییع نمادین شهدای دشت کربلا در بافران

مراسم تشییع نمادین شهدای دشت کربلا و اجرای تعزیه بنی اسد همزمان در شب شیزدهم ماه محرم با حضور عزاداران حسینی برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،در شب سیزدهم محرم ، تعزیه بنی اسد با شور و شکوه خاصی برگزار شد ، این تعزیه که نمایشی از داستان غم انگیز و تجمع آنان در حسینیه اجرا می شود و با اینکه تا دیروقت به درازا می کشد مردم با علاقه ای خاص تا پایان ، مراسم را همراهی کردند.
در آغاز مراسم ، کارگردان تعزیه ماجرای حضور بنی اسد در کربلا را شرح و گروهی که در نقش زنان بنی اسد ، درون خیمه ای اجتماع کرده بودند با خواندن اشعاری تعزیه را آغاز و پس از آن گروهی با لباس های مخصوص در نقش مردان بنی اسد در حالی که بیل و کلنگ و فانوس وحصیر و... در دست داشته به وحسینیه وارد شدند. و در حال دور زدن بر گرد شهدای گمنام میان حسینیه اشعاری را زمزمه کردند.
صحنه تعزیه به گونه ای آراسته شده که میدان کربلا را پس از جنگ تداعی می کند . مردان بنی اسد برای شناسایی کشتگان در میان اجساد شهدا می گردند و چون نمی توانند آنان را باز شناسند مردی در نقش حضرت امام سجاد (ع) سواربر اسب به صحنه می آید و شهیدان را به آنان می شناساند سپس در کنار قتلگاه با خواندن اشعاری ، برای دفن بدن امام (ع) بوریا می طلبد و پس از دفن امام (ع) پارچه ای که جمله «هذا قبرالحسین بن علی بن ابی طالب» برآن نقش بسته بر قبر می افکند.
در فواصل دفن هر یک از شهیدان ، به ذکر مصیبت آنان نیز پرداخته می شود . پس از آن امام (ع) بدن مطهر حضرت ابوالفضل العباس (ع) را دفن می کند.
گفتنیست که آمیختگی تعزیه بنی اسد با نوای غم انگیز نی از یک سو و ذکر مصیبت مداحان اهل بیت (ع) از سوی دیگر ، آن رابسیار حزن انگیز می کند.
در پایان مراسم عزاداران جمله «ای فلک حیف از حسینم» را با هم تکرار و پایانبخش مراسم پس از سینه زنی ، حلقه ماتم سنتی برگزار شد.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.