رویترز: با نزدیک شدن ارتش عراق به موصل، دودستگی میان تروریست‌های داعش مشهودتر شده است

ساکنان موصل از وجود دودستگی در میان تروریست های داعش همزمان با طرح دولت عراق برای آزادسازی این شهر خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در گزارشی از بغداد به قلم احمد رشید نوشت : ساکنان موصل و مسئولان امنیتی عراق گفتند (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش طرح شورش در این شهر را که یکی از سرکرده های این سازمان طراحی کرده بود و قصد داشت از داعش جدا شود و برای تسلیم موصل به نیروهای دولتی عراق کمک کند ، سرکوب کرد. 

این سازمان 58 نفر را که مظنون به مشارکت در این طرح بودند پس از افشای آن در هفته گذشته اعدام کرد. 

برخی ساکنان موصل در گفتگو با رویترز از برخی مناطقی که هنوز ارتباط امکان پذیر است گفتند داعش توطئه گران را در آب خفه و جسد آنها را در یک گور دسته جمعی در اطراف این شهر دفن کرد. 

به گفته پنج نفر از ساکنان موصل و هشام الهاشمی، کارشناس امور داعش که به دولت عراق در بغداد مشاوره می دهد و سرهنگ احمد الطائی از ستاد عملیات استان نینوا ، از جمله کسانی که اعدام شدند معاون محلی ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش بود که رهبری مشارکت کنندگان در این توطئه را برعهده داشت. 

رویترز نام فرمانده این طرح را برای جلوگیری از افزایش خطرات امنیتی بر ضد خانواده اش و همچنین هویت کسانی را که از داخل موصل درباره این طرح صحبت کردند فاش نخواهد کرد. 

هدف این شورش ، از بین بردن سیستم دفاعی داعش در موصل در جنگ قریب الوقوع بود. پیش بینی می شود این جنگ بزرگترین جنگ در عراق از زمان حمله به رهبری آمریکا به عراق در سال 2003 باشد. 

موصل آخرین پایگاه اصلی داعش در عراق است و پیش از جنگ حدود دو میلیون نفر جمعیت داشته است و پنج برابر از بزرگترین شهری که در کنترل داعش قرار دارد بزرگتر است. 

مسئولان عراقی می گویند حمله زمینی گسترده به موصل احتمالا این ماه با حمایت نیروی هوایی آمریکا و نیروهای امنیتی کردی و نیروهای شیعه و سنی آغاز خواهد شد. 

موفقیت این حمله به موصل ، عملا بخش عراقی دولت خلافت را که داعش از زمان حمله به شمال عراق در سال 2014 آن را اعلام کرده بود نابود خواهد کرد. 

اما سازمان ملل متحد می گوید این جنگ همچنین شاید بزرگترین بحران انسانی در جهان را به وجود بیاورد و شاید در بدترین سناریو به آوارگی یک میلیون نفر منجر شود. 

تروریستهای داعش خندقهایی برای دفاع از این شهر ایجاد کرده اند و در مناطقی که در کنترل خود دارند از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند. 

الهاشمی می گوید :« اعضای جدا شده از داعش پس از آن بازداشت شدند که یکی از آنها به همراه پیامی تلفنی که از انتقال سلاح صحبت می کند بازداشت شد. وی در بازجویی به تسلیحاتی که در سه نقطه برای استفاده در زمان شورش در حمایت از ارتش عراق در حمله به موصل پنهان شده است اعتراف کرد.» 

وی افزود داعش چهارم اکتبر به سه منزل که از آن برای پنهان کردن اسلحه استفاده شده بود حمله کرد. 

صباح النعمانی سخنگوی رسمی نیروی مبارزه با تروریسم عراق گفت :« آنها اعضایی از داعش بودند که بر ضد این سازمان در موصل کودتا کرده بودند .. این نشانه روشنی است در خصوص اینکه این سازمان تروریستی نه تنها از طرف ساکنان موصل بلکه حتی از طرف اعضای خود نیز دیگر حمایت نمی شود.» 

سخنگوی رسمی (به اصطلاح) ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا از تایید یا تکذیب این خبر خودداری کرد. 

نشانه های جدایی داخل داعش امسال زمانی که این سازمان از نیمی از سرزمینهای تحت تصرف خود در شمال و غرب عراق بیرون رانده شد نمایان شد. 

برخی از این اشخاص در موصل با نوشتن حرف «م» بر دیوارها با اشاره به «مقاومت» یا نوشتن «تحت تعقیب» بر روی منازل تندروهای داعش مخالفت خود را با حکومت این سازمان بیان کردند. چنین اقداماتی مجازات اعدام دارد. 

النعمانی افزود نیروهای او در دو ماه گذشته توانسته اند کانالهای ارتباطی با کسانی که اطلاعاتی درباره مراکز فرماندهی داعش و مواضع آنها در موصل ارائه کردند ایجاد کند که این اطلاعات به انجام حملات هوایی به این مراکز کمک کرده است. 

ساکنان موصل گفتند فهرست اسامی 58 نفری که در این شورش مشارکت داشتند و اعدام شدند به بیمارستان برای اطلاع به خانواده هایشان تحویل داده شده است اما جنازه آنها را برنگردانده اند. 

یکی از ساکنان نزدیک به یکی از اعدام شدگان گفت :« برخی از نزدیکان اعدام شدگان زنان مسن را برای اطلاع از اجساد آنها فرستادند اما مسئولان داعش به آنها گفتند نه جسدی وجود دارد و نه قبری ، آنها خیانتکاران مرتدی هستند که دفن آنها در قبرستان مسلمانان حرام است.» 

سرهنگ الطائی افزود :« پس از این کودتای نافرجام ، داعش اوراق شناسایی ویژه ای را که برای فرماندهان محلی صادر کرده بود برای جلوگیری از فرار آنها از موصل به همراه خانواده هایشان ، باطل کرد.» 

تندروهای داعش در چارچوب آمادگی برای حمله قریب الوقوع ، خندق حفر کرده و کودکان را به عنوان جاسوس به خدمت گرفته اند. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار