ارومیه؛

راه اندازی واحدهای سنگ بری پیشرفته در آذربایجان غربی

واحدهای سنگ‌بری پیشرفته در آذربایجان‌غربی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی باعلام این خبر گفت: اخیرا با شرکت ایمیدرو صحبت‌هایی مبنی بر اینکه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ۲ واحد سنگبری پیشرفته با فناوری‌های بسیار بالا در استان راه‌اندازی شود، انجام شده است.

عبدالحمید سرتیپی اظهار داشت: بالاترین ذخایر تیتان کشور در پوسته آذربایجان‌غربی به میزان 12 میلیون تن وجود دارد اما متاسفانه هم اکنون با مشکل فراوری مواجه بوده و باید این مشکل مرتفع شود.

وی اظهارکرد: بر اینکه استخرج معادن نیاز اساسی به دانش فنی و سرمایه‌گذاری دارد و در این باره باید صاحبان سرمایه و شرکت‌های هولدینگ وارد عمل شوند چون افراد عادی نمی‌توانند در این رابطه سرمایه‌گذاری کنند پس نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان دارد و باید از شرکت‌های هولدینگ داخلی و خارجی خواست که در این زمینه ورود کنند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی افزود: بی‌شک با توجه به ظرفیت عظیم معادن استان، اگر سرمایه‌گذاران در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند به درآمد بالایی دست یابند.

سرتیپی با تاکید بر اینکه برای توسعه اقتصادی استان می‌توان به موضوع سنگ‌های تزئینی توجه کرد گفت: هم‌اکنون سنگ‌های تزئینی استان سالانه بیش از یک میلیون تن تولید دارد و از سوی دیگر 181 معدن سنگ‌های تزئینی شامل مرمر و تراورتن وجود داشته که بین 80 تا 90 معدن آن فعال است.

وی با ابراز تاسف از مسئله خام‌فروشی سنگ‌های تزئینی در استان اظهار داشت: هم اکنون 49 واحد سنگ‌بری در سطح استان وجود داشته که ظرفیت تولید آن‌ها 89 هزار و 850 تن است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: اخیرا با شرکت ایمیدرو نیز صحبت‌هایی مبنی بر اینکه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی 2 واحد سنگبری پیشرفته با فناوری‌های بسیار بالا در استان راه‌اندازی شود انجام شده است.

سرتیپی با بیان اینکه با راه‌اندازی واحدهایی با فناوری‌های بالا می‌توان به استخراج واقعی دست یافت، تصریح کرد: در این شرایط می‌توان ظرفیت اقتصادی بسیار بالایی را در استان ایجاد کند، اما واقعیت این است که باید ‌روی موضوع سنگ‌های تزئینی استان اقدامات فراوانی انجام شود. بنابراین اقتصاد کلان و منافع ملی ایجاب می‌کند که این ماده معدنی را با ارزش افزوده بالا فراوری کرده و وارد بازار کرد.

سرتیپی با تاکید بر اینکه باید ایجاد واحدهای فرآوری سنگ‌های تزئینی را در استان جدی گرفت گفت: در عین حال باید از خام‌فروشی پرهیز کرد هر چند سیاست‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در این زمینه است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی افزود: باید یک کنسرسیوم در رابطه با سنگ‌های تزئینی در استان تشکیل داده و با برندسازی سنگ‌های تزئینی استان، بتوان جایگاه خود را در بازار پیدا کرده و در اقتصاد منطقه تاثیرگزار باشیم.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.