کرمان؛

همدردی با پاههای خسته کودکان عاشورا

عاشورا تجلی گاه عشق است وجان بازی وجریان اسارت فرزندان حسین فاجعه ای بس بزرگ که درک آن در توان هر کسی نیست.

بیاد پاههای خسته کودکان حسینبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، همراهی با هیئت عزاداران حسین آن هم پیاده، پای رفتن می خواهد وبدنی قوی که کم نیاوری.

صبح عاشورا بود وهوا صاف است، مردم تک وتوک از خانه ها بیرون آمده وبا لباس های مشکی خود غم سنگین عاشورا را همدردی می کنند.

هیئت متوسلین به امام زمان کرمان اما در حرکتی چند ساله هر روز واقعه عاشورا را با جسم وبا خستگی وتشنگی برای مردم تداعی می کند تا شاید درک آن فاجعه بزرگ ملموس تر شود.

جوانان هیئت دست گِلی شده را به نماد علمدار پشت پیراهن ها وتی شرت های مشکی خود زده وقیافه های همه نشان از غمی بزرگ داشت.

هیئت به رسم همیشه برای همدردی با کودکان حسین وحضرت زینب (سلام الله علیها) پای پیاده به پابوس یکی از نوادگان موسی بن جعفر در30تا35کیلومتری کرمان می روند.

صبحانه نذری توزیع می شود وهیئت همراه با قرائت زیارت عاشورا راهی می شود ،پیروجوان ،زن وکودک همقدم شده ومسیر طولانی را طی می کنند.

بیاد روزعاشورای سال 61هجری قمری و واقعه جانسوز شهادت حسین بن علی (ع) که همراه را کتک خوردن وآزار زنان وکودکان اهل بیت همراه بود.

زیارت عاشورا به همراه 100لعن وسلام خوانده می شود وهرکسی با خود زمزمه ای دارد.

خیلی از جوانان پاهها را برهنه کرده ،حرکت اعضای هیئت در قالب صفی طویل توسط مردمی را که با خودروهای خود عازم جوپار که یکی از مراکز بزرگ عزداری مردمی استان کرمان در روزعاشورا است ،با بوق زدن یا توزیع آب وشربت تشویق می شود.

کف پاهها تاول زده است چند خودرو برای خانمهای مسن تر ویا افرادی که خسته شده واز صف جامانده اند در نظر گرفته شده ودر طول مسیر در حرکت اند.

ظهر عاشورا می شود و برای اقامه نماز مهم عاشورا مسجدی بین راهی اعضای هیئت را به توقف وا میدارد بانوی کرمانی چند سال پیش این مسجد را برای میزبانی هیئت های عزادار در روز عاشورا وقف کرده وامروز نیز این هیئت میهمان سفره با برکت امام حسین وآبگوشت امام حسینی یا همان آبگوشت متنجنه هستند.

بعد از نماز وناهار هیئت پیاده روی خود را ادامه می دهد و همزمان با پایان کار بقیه هیئت ها به صحن زیارتگاه شاهزاده حسین جوپار می رسند.

عزاداران هروله کنان بیاد ظهر عاشورا ومصایب عمه سادات در عصر عاشورا به سینه زنی وسرزنی می پردازند.

چهره ها خسته ودرهم است خیلی از افراد جوان تر لنگ لنگان برمی گردند ولی در چهره ها نوری است شاید نور اجابت وشاید مهر تاییدی بریاد کردن از خستگی و پای پیاده رفتن اطفال حسین بعد از واقعه عاشورا و در جریان اسارت باشد.

انتهای پیام/ح








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.