افزایش تنش در روابط مصر و عربستان؛ پایان ماه عسل قاهره و ریاض

به رغم حمایت اقتصادی عربستان از مصر، قاهره هیچ حمایتی از مواضع بین المللی ریاض به عمل نیاورد.

افزایش تنش در روابط مصر و عربستان؛ پایان ماه عسل قاهره و ریاضبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار چاپ لبنان، روابط مصر و عربستان در میان بحران پنهانی بین دو کشور و خشم محمد بن سلمان وارد تونلی تاریک شده است چنان که سفیر عربستان امروز قاهره را ترک می کند. 

بر این اساس، جلال خیرت در پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار چاپ لبنان نوشت:به نظر می رسد پیمان محکم میان عربستان و مصر به ویژه با توجه به بحران اخیر در شورای امنیت و به دلیل اختلاف دیدگاه درباره بحران یمن به نقطه عطف تازه ای رسیده است.

منابع مطلع در این باره می گویند: «صبر مصر در برابر تلاش های عربستان برای به حاشیه راندن این کشور و اجرای تصمیمات سرنوشت ساز بدون آن که پیش از آن در زمان معین به قاهره اطلاع داده شود و حتی نادیده گرفتن نظرهای مشورتی مصر که به ریاض ارائه می شود، پایان یافته است».

این منابع تاکید می کنند به رغم تلاش برخی مسئولان دو کشور «دخالت رسانه ها» در بحران، باعث پیچیده تر شدن آن می شود همچنان که «رئیس جمهور مصر گزارش های پایانی درباره سناریوهای تعامل با بحران به ویژه در زمینه فروش نفت را از این طریق دریافت کرده است». 

نکته قابل توجه دیدگاهی است که در این گزارش مطرح می شود و از پناه بردن به تهران برای واردات گاز و سوخت - که شرکت آرامکو عربستان از ارائه آن شانه خالی کرده است - حمایت می کند تا نشان دهد که موضع عربستان بهای سنگین سیاسی در پی دارد اما سیسی معتقد است که این اقدام زودتر از موقع صورت گرفته است به ویژه آن که «ارامکو از عدم واردات نفت فقط برای یک ماه عذر خواسته و ممکن است این مساله خارج از اراده این شرکت باشد».

در همین گزارش آمده است که محمد بن سلمان، جانشین ولی عهد عربستان در آرامکو حرف اول و آخر را می زند و اگر تمایلی به ادامه روابط حسنه با مصر داشت می توانست به جای آن که سهم مصر را قطع کند؛ با توقف معاملات خود با سایر طرف ها این مقدار را جبران کند.

گفتنی است وزارت نفت مصر تصمیم گرفته است پس از ایجاد پشتوانه یک میلیارد دلاری از سوی بانک مرکزی برای واردات فوری نفت مورد نیاز و پیش بینی بحران قریب الوقوع در فراهم کردن مشتقات نفتی،  کمبود نفت خود را با خرید مستقیم از بازارهای جهانی تامین کند.

در همین زمینه، یک دیپلمات عالی رتبه می گوید: «اجرایی نشدن توافق ترسیم مرزهای دریایی باعث دردسر بزرگی برای پادشاه عربستان شده و به رغم حمایت اقتصادی عربستان از مصر، قاهره هیچ حمایتی از مواضع بین المللی ریاض به عمل نیاورد».

سفیر عربستان در قاهره امروز مصر را به مقصد کشورش ترک می کند و این در حالی است که سفارت اعلام می کند زمان این سفر از پیش تعیین شده و در چارچوب مرخصی روتین انجام شده است.

در همین زمینه، بازار سهام مصر به شکل چشمگیری افت کرد و ارزش شاخص اصلی «ای جی ایکس 30» حدود 1.57درصد کاهش یافت. احمد زکریا، مدیر «حساب مشتریان در کارگزاری اوراق بهادار عکاظ» گفت: شانه خالی کردن عربستان از کمک رسانی به مصر با محموله های نفتی که مورد توافق قرار گرفته بود به معنای مشکل بزرگی در دولت مصر خواهد بود و تاخیر حمایت مالی عربستان مانع دستیابی قاهره به وام صندوق بین المللی پول خواهد شد.

زکریا خاطرنشان کرد: تثبیت قیمت دلار در برابر جنیه مصر در مناقصه ها و مزایده های هفتگی که روزهای سه شنبه توسط بانک مرکزی اجرا می شود اثر منفی در بازار دارد.پیش بینی تعدادی از بانک های سرمایه گذاری از شناور شدن قیمت جنیه در برنامه اصلاحات اقتصادی خبر می دهد که کشور برای به دست آوردن وام دوازده میلیارد دلاری به آن متعهد خواهد شد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۲۱ مهر ۱۳۹۵
حکومت آل سعود مثل یک بیماری واگیر دار است، باید از آن پرهیز کرد .
بیماری حکومت سعودی از بیماری حکومت مصر خطرناک تر است . پس قطع رابطه بیشتر به صلا ح مصر است .
آخرین اخبار