رویترز: نارضایتی افغانستان از فعالیت آزادانه سرکرده طالبان در پاکستان

فعالیت و سخنرانی‌های آزادانه "هبت‌الله آخندزاده" در پاکستان موجب عصبانیت مقامات افغان شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ "هبت‌الله آخندزاده،" سرکرده طالبان افغانستان، در ماه مه (اردیبهشت) ناگهان ناپدید شد و اندکی بعد خبرهایی از ورود وی به خاک پاکستان و زندگی مخفیانه در این کشور منتشر شد. 

سرکرده طالبان در شهر "کچلاک،" واقع در نزدیکی کیتا، جنوب غربی پاکستان مستقر شد و مقامات پاکستانی به رغم ادعای مبارزه با گروه‌های شبه نظامی و تروریستی هیچ اقدامی برای دستگیری وی انجام ندادند. 

حضور نیروهای شبه‌نظامی و تروریستی در پاکستان به روابط این کشور با آمریکا نیز لطمه می‌زند. حدود 10 هزار نیروی آمریکایی در افغانستان مستقر هستند تا با نیروهای شورشی در این کشور بجنگند. با توجه به اینکه سرکرده طالبان آزادانه در پاکستان زندگی می‌کند و حتی به سخنرانی‌های متعدد نیز می‌پردازد، اسلام‌آباد از سوی واشینگتن و کابل به دلیل این کم توجهی تحت فشار خواهد بود.

در پی کشته شدن "ملا اختر منصور،" سرکرده پیشین طالبان، در حملات جنگنده‌های آمریکایی، هبت‌الله آخندزاده جایگزین وی شد. نیروهای آمریکایی 5 سال پیش نیز در نزدیکی اسلام‌آباد عملیات ضربتی برای منهدم کردن مخفیگاه "اسامه بن لادن،" سرکرده القاعده، انجام دادند. این عملیات با موفقیت انجام شد و بن لادن به دست نیروهای آمریکایی کشته شد.

پاکستان مدعی شده است هر کاری برای شناسایی محل اختفای تروریست‌ها و نیروهای شبه‌نظامی انجام می‌دهد؛ اما ماجرای مخفی شدن بن لادن در نزدیکی اسلام‌آباد و حالا سکنی گزیدن سرکرده طالبان در استان بلوچستان این کشور نقض‌کننده ادعای پاکستان در مبارزه با تروریست‌ها است.

کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند پاکستان به طور سنتی در طول تاریخ طرفدار طالبان بوده است تا بتواند با بهره‌بردن از قدرت نظامی این گروه شورشی، مقابل تهدیدات هند به عنوان رقیب دیرینه خود بایستد.

"سرافراز بوگتی،" وزیر داخلی استان بلوچستان، در این مورد به رویترز گفته است: من حضور هر یک از اعضای طالبان را در بلوچستان قویا تکذیب می‌کنم، چه برسد به سرکرده این گروه.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار