برگزاری دادگاه تجدیدنظر مصر درباره واگذاری دو جزیره به عربستان

دادگاهی در قاهره پرونده واگذاری دو جزیره به عربستان را برای تجدیدنظر به جریان انداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  نیوز 24؛ دادگاهی در قاهره روز گذشته نخستین جلسه استماع درباره تجدیدنظر حکم واگذاری دو جزیره  "تیران" و "صنافیر" مصر را به عربستان برگزار کرد. این دو جزیره در دریای سرخ واقع شده‌اند و در جریان سفر اخیر "ملک سلمان،" پادشاه سعودی، به قاهره به عربستان واگذار شدند. برخی نهادهای معارض و احزاب سیاسی آن را امتیازدهی و فروش اراضی مصر برشمردند.

در نخستین جلسه استماع، دادگاه عالی اداری به سخنان وکلای مدافع و "خالد علی،" نامزد پیشین ریاست جمهوری مصر، درباره حق مالکیت این کشور بر دو جزیره "تیران" و "صنافیر" گوش فرا داد. 

خالد علی همراه خود مدارک و نقشه‌ای را متعلق به اوایل قرن 20 میلادی آورده بود که نشان می‌داد این دو جزیره جزو خاک مصر هستند. دولت مصر برای توجیه واگذاری این دو جزیره به عربستان مدعی شده بود، هر دو جزایر نام برده متعلق به عربستان بودند و فقط در سال 1950 بطور موقت کنترل ان را در اختیار مصر قرار دادند، زیرا در آن زمان عربستان نگران بود اسرائیل جزایر را به اشغال خود درآورد.

دولت مصر در برابر انتقادها مقاومت می‌کند و اعلام کرده است واگذاری صورت گرفته از جمله اختیارات رئیس جمهور بوده است و فقط پارلمان مصر می‌تواند درباره پذیرفتن و یا رد توافق صورت گرفته اظهارنظر کند. یادآور می‌شود 596 کرسی پارلمان مصر در اختیار نمایندگان طرفدار "عبدالفتاح سیسی،" رئیس جمهور مصر، است.

جلسه بعدی استماع در این مورد به 22 اکتبر (اول آبان) موکول شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار