امروز شعر آیینی در زندگی افراد حضور پر رنگ‌تری دارد

شعر آیینی در زندگی امروز مردم به نسبت گذشته حضور پر رنگ‌تری داشته و علت آن را می‌توان وجود تکنولوژی، رسانه و فضای مجازی دانست.

وحید قاسمی شاعر و پژوهشگر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  پیرامون مقایسه شعر آیینی در گذشته و امروز گفت: قطع به یقین پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد شاعران آیینی بیشتر از گذشته شده و امروز طیف وسیع تری از شاعران به این گونه شعری می پردازند.  
 
وی افزود: در حقیقت شعر آیینی در زندگی امروز مردم به نسبت گذشته حضور پر رنگ‌تری داشته و علت آن را هم می‌توان وجود تکنولوژی، رسانه و فضای مجازی دانست. در حالی که در گذشته به این شکل نبوده و شعر را یا باید در کتابی می‌یافتند و یا در منبرها می شنیدند اما امروز دسترسی مردم به شعر آیینی و هر شعر دیگری بسیار راحت تر از گذشته شده است.
 
این شاعر و پژوهشگر در ادامه اظهار داشت: همچنین در شعر آیینی امروز یکسری اِلِمان‌ها وجود دارد که در گذشته کمتر به آن پرداخته می شد. مثلا اِلِمان عاطفه که در شعر امروز موجب جذب مخاطب شده و در عین حال دچار آسیب هایی هم در شعر آیینی شده است.

وی افزود: ما الان مشاهده می‌کنیم که در بعضی از شعرهای آیینی به دلیل پر رنگ شدن اِلِمان عاطفه و احساس، شاعر آنقدر به  خیمه امام یا آستان مقدس حضرات معصومین علیهم السلام نزدیک شده که متاسفانه در بعضی موارد، شعر آیینی ما به یک درد و دل عاشقانه تنزل پیدا کرده و این در حالی است که چنین چیزی در شعر گذشته و زبان فاخر آن دیده نمی شود و می توان آن را آسیبی جدی برای شعر امروز به شمار آورد.
 
قاسمی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: جایگاه شعر آیینی بیشتر به این شکل است که با فرا رسیدن ایامی چون محرم، فاطمیه و یا ماه مبارک رمضان رسانه و خبرگزاری ها تصمیم به انتشار مقاله، مصاحبه و... گرفته که مناسب این ایام باشد. در حقیقت می توان گفت شعر و ادبیات آیینی در زندگی روزمره مردم به طور مداوم سیال و جاری نیست.

مثلا مشاهده می شود که افراد در شبکه های اجتماعی روز جمعه را بیشتر به شعر و دل نوشته هایی در حوزه انتظار اختصاص می دهند اما پرسشی که ایجاد می شود،‌ این است که  آیا مفهوم انتظار تنها در روز جمعه خلاصه می شود و آیا ما نباید در تمام روزهای هفته و لحظه لحظه زندگی خود در انتظار منجی باشیم؟ این‌ها همه یا در حوزه اعتقادی مخاطب است و یا در حوزه مضمون آفرینی است که شاعر باید انجام دهد تا سطح آگاهی مخاطب را بالا ببرد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار