کرمانشاه؛

گونه‌های جانوری ایران در خطرند

حدود شش میلیون اسلحه شکاری مجاز و غیرمجاز جان گونه‌های جانوری ایران را در فصل پاییز که فصل شکار است، تهدید می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ مدیرعامل انجمن دوست‌دار محیط زیست هیلو معتقد است، حدود شش میلیون اسلحه شکاری مجاز و غیرمجاز جان گونه‌های جانوری ایران را در فصل پاییز که فصل شکار است، تهدید می‌کند.

سعید سلیمانی با اشاره به وضعیت نگران کننده شکار در ایران اظهار کرد: بر اساس آماری که موسسات مختلف ارائه می‌کنند، در ایران دو میلیون اسلحه شکاری مجاز و چهار میلیون اسلحه شکاری غیرمجاز داریم.

وی با بیان اینکه برای همه این اسلحه‌ها می‌توان به روش‌های ساده و حتی گاهی سهمیه‌ای فشنگ تهیه کرد، ادامه داد: اگر برای هر اسلحه فقط 70 فشنگ و در هر فشنگ در حالت عادلانه 50 تا 100 ساچمه را در نظر بگیریم و تعداد اسلحه‌های شکاری را نیز نیم آمار موجود در نظر بگیریم، حدود 10 میلیارد ساچمه جان گونه‌های جانوری ایران را تهدید می‌کند.

این فعال محیط زیست اظهار کرد: در مقابل این همه ساچمه باید تعداد کم گونه‌های جانوری را نیز مد نظر قرار دهیم که البته آمار بسیار دقیقی از این گونه‌ها وجود ندارد. در ایران 194 گونه پستاندار داریم و گونه‌های پرندگان نیز چندان زیاد نیست و این همه اسلحه شکاری و فشنگ و ساچمه تهدیدی جدی برای این گونه‌های جانوری است.

سلیمانی به آمار بالای شکارچیان در ایران نسبت به تعداد افرادی که از محیط زیست محافظت می‌کنند هم اشاره کرد و افزود: در ایران به ازاء هر 300 شکارچی فقط یک محیط بان داریم و وقتی یک محیط‌بان باید مقابل 300 شکارچی بایستد یا شهید می‌شود و یا اعدام!

وی گفت: ایران در رتبه‌های اول دنیا از نظر عدم حفاظت از محیط زیست و عدم رعایت قوانین بین‌المللی محیط زیست است و تنها حدود یک پنجم حفاظتی که باید بر اساس استاندارد صورت گیرد را از زیستگاه‌هایی که داریم انجام می‌دهیم.

به گفته مدیرعامل انجمین هیلو همه این شرایط باعث شده شاهد انقراض و یا در معرض خطر بودن بسیاری از گونه‌های مهم جانوری کشور باشیم.

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.