دغدغه ای به نام صادرات محصولات کشاورزی

معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت:صادرات محصولاتی همانند کیوی، پرتقال، انگور و پسته همچنان دغدغه خاطر کشاورزان است.

محمد علی طهماسبی معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت تولید محصولات گلخانه ای اظهار داشت: تولید محصولات سردرختی و گلخانه ای در سال جاری بالغ بر 20 میلیون تن خواهد بود که در مقایسه با سال گذشته رشد 630 هزار تنی را نشان می دهد.

وی عمده دلایل این افزایش تولید را بهبود بهره وری در تولیدمحصولات گلخانه ای عنوان کردو افزود: سال گذشته با استفاده از سموم کم خطر شرکت های اروپایی توانستیم برخی از آفات را کنترل کنیم که این خود گامی در راستای بهبود بهره وری بود.

طهماسبی با اشاره به دیگر عوامل موثر در افزایش بهره وری محصولات، تصریح کرد : توسعه مکانیزاسیون، تزریق خطوط اعتباری جدید ، استفاده از ماشین آلات و ادوات پیشرفته ، همچنین آزمایش کودهای مورد استفاده وحذف کودهای مشکل دار افزایش بهره وری محصولات گلخانه ای را به دنبال دارد.

 توسعه باغات تنها با  روش های نوین آبیاری میسر است

وی در خصوص تجهیز باغات کشور به سامانه نوین آبیاری نیز گفت: یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی تجهیز سالیانه 100 هزار هکتار از باغ های کشور به روش مدرن آبیاری است که باید این طرح با مشارکت باغداران و حمایت بانک ها انجام شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه به دلیل کم آبی توسعه باغات کشور با محدودیت هایی روبرو است، عنوان کرد: توسعه باغات در اراضی شیب دار و جایگزینی ارقام مقاوم به خشکسالی از جمله برنامه های وزارت جهاد برای توسعه باغات به شمار می رود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه افزایش بهره وری در محصولات باغی 3 الی 4 سال زمان نیاز دارد، ادامه داد: برای افزایش بهره وری محصولات باغی اقداماتی نظیر معرفی ارقام جدید، بالا بردن دانش فنی بهره وران و توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار صورت گرفته است.

 صادرات محصولات کشاورزی دغدغه خاطر کشاورزان

طهماسبی اظهار کرد: تا این لحظه کمبودی برای تامین محصولات باغی در کشور وجود ندارد؛ البته تا پایان فصل برداشت میزان تولید قابل پیش بینی نیست. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص مهم ترین اقدامات معاونت باغبانی به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در دولت یازدهم بیان کرد: اولین اقدام مهم  ایجاد وحدت رویه در تحقیقات باغبانی است که با تشکیل موسسه تحقیقات و منسجم عمل کردن این بخش می توان  هزینه های تولید را کاهش داد.

طهماسبی از احداث دو باغ  مادری طی دو سال گذشته خبر داد وگفت:باغات مادری جدیدی برای تهیه نهال سالم و ساماندهی نهالستان ها که سرمایه اصلی تولید در زیر بخش باغبانی به شمار می روند، در حال احداث است.

به گفته وی صادرات محصولاتی همانند کیوی، پرتقال، انگور و پسته همچنان دغدغه خاطر کشاورزان است.


کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب دار

طهماسبی در خصوص کشت گیاهان دارویی نیز بیان کرد: کشت گیاهان دارویی از جمله کشت های اقتصادی و ماندگاری است که انتظار می رود این طرح در ستاد اقتصاد مقاومتی مصوب شود.

وی اظهار کرد : امکان کشت گیاهان دارویی نظیر انواع آویشن ها و گل محمدی  و درختان مثمر در مناطقی که 300 الی 400 میلی متر بارندگی دارند، امکان پذیر است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب دار تصریح کرد:به لحاظ مقرون به صرفه بودن تولید گیاهان دارویی کشت آن در اراضی شیب دار مورد توجه قرار گرفته است.
 
به گفته طهماسبی گرایش شدیدی در خصوص کشت گیاهان دارویی میان سازمان جنگل ها و مراتع سازمان امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی به وجود آمده است. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار