ایندیپندنت: زیاده‌خواهی غرب در افغانستان بحران مهاجرت را به وجود آورد

ایندیپندنت در گزارشی از زیاده‌خواهی‌های غرب در افغانستان با عنوان منشاء بحران مهاجرت نام برد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی ایندیپندنت در گزارشی به قلم "رابرت فیسک" نوشت: تهاجم 15 ساله به افغانستان یک ماجراجویی اسفناک از سوی غرب بود که بزرگترین بحران مهاجرت را در تاریخ جهان رقم زد. قرار نیست افغانستان به "اسلامستان" و یا "طالبستان" تبدیل شود. زمانیکه در نهایت غربی‌ها دست از اشغال این کشور بردارند، افغانستان به یک "مافیستان" تبدیل شده است، شاید همین الان هم تبدیل شده باشد.

افغانستان همواره صحنه مهمترین تهدیدات امنیتی در جهان بوده است. پایتخت مواد مخدر جهان ساعتی را بدون انفجار، درگیری و خونریزی نگذرانده و شاید به همین دلیل است که پس از انفجار تروریستی برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در آمریکا، این کشور اولین گزینه اشغال نظامی بود. 

مبارزه با القاعده به اتمام رسیده و "بن لادن" کشته شده است؛ اما آمریکا بهانه دیگری برای اشغال افغانستان دارد: برقراری دموکراسی. برنامه‌ای که اسکندر مقدونی تصمیم داشت بر روی هندوستان اجرایی کند. بن لادن جدیدترین هیتلر زمان ما است. هرچن به سختی می‌توان نیروهای تاریک اندیش طالبان را با ارتش آلمان نازی مقایسه کرد.
بن لادن یک سعودی بود (اشاره ایندیپندنت به ملیت سعودی 15 نفر از 19 هواپیماربای حادثه 11 سپتامبر) و سعودی‌ها از طالبان حمایت می‌کردند؛ اما در کمال تعجب عربستان هرگز بخشی از برنامه مبارزه با تروریسم نبود و سخنی از دخالت این کشور در ماجرای حمله به برج‌های دوقلو به میان نیامد.

 ایندیپندنت در ادامه نوشت: با تمام غروری که داشتیم یک جنگ 15 ساله را در افغانستان آغاز کردیم. ما فراموش کردیم این مبارزان شجاع افغانستان بودند که از زیر سلطه شوروی خارج شدند، آنها به دنبال آزادی، دموکراسی و امنیت بودند. با گذشت سال‌ها از اشغال نظامی افغانستان چه عاید این کشور شد؟ دولتی ناکارآمد و فاسد که نتوانست هیچکدام از خواسته‌های مردم افغانستان را محقق سازد. 

سازمان‌های غیردولتی و مردم نهاد با صرف میلیون‌ها دلار به افغانستان آمدند تا مردم این کشور کمک کنند. آمریکا نیز میلیون‌ها دلار دیگر صرف کمک‌های بشردوستانه در افغانستان کرد؛ اما نتیجه آن چه شد؟ هیچ!

به دستور "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، هزاران سرباز آمریکایی از افغانستان خارج شدند و آن دسته که در افغانستان باقی ماندند فقط به کار تعلیم و مشاوره نیروهای پلیس افغان مشغول هستند. اوضاع نابسامانی که در افغانستان به موجب 15 سال تجاوز نظامی بوجود آمد، صدها هزار پناهجو را روانه اروپا، استرالیا و آمریکا کرد. سوال مهم اینجاست آیا آمریکا در مبارزه با تروریسم موفق بود یا فقط مشکلی را به مشکل گذشته اضافه کرد؟

در مبارزات انتخاباتی "هیلاری کلینتون،" نامزد دموکرات، و "دونالد ترامپ،" نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نیز کمترین توجهی به مسئله افغانستان نمی‌شود. این دو نامزد اظهار نظراتی راجع به پذیرفتن و یا رد پناهجویان ارائه می‌دهند.

افغانستان دارای بیشترین جمعیت پناهجویان در جهان است. بسیاری از اتباع افغانستانی از طریق ترکیه سعی در ورود به اروپا را دارند. ایران به دلیل هم‌جواری با افغانستان میزبان شمار زیادی از پناهجویان این کشور است. اروپا به دلیل ناتوانی از پذیرش پناهجویان بالغ بر 196 هزار نفر از آنها را اخراج کرده است و سران اروپایی به دنبال اختصاص کمک‌های مالی به کابل هستند تا با فراهم کردن امنیت و ثبات در این کشور شرایط بازگشت پناهجویان را به خانه فراهم کند. به این ترتیب 15 سال اشغال نظامی افغانستان بدون هیچ نتیجه‌ای پایان می‌یابد، تروریست‌ها همچنان به انجام اعمال خرابکارانه در جهان مشغولند و علاوه بر آن بحران پناهجویان هزینه‌های گزافی بر دوش غرب گذاشته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار