کرمان؛

عزاداری شیعه، سنی و زرتشتی در کرمان

این روزها در هر کوی و برزن استان کرمان از شیعه وسنی تا مذاهب دیگر از جمله زرتشتیان عزادار امام حسین (ع) هستند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ؛در هر یک از مناطق استان کرمان مراسم های عزاداری مطابق با سنت آداب و رسوم مردم منطقه برگزار می شود و هر کس بنا به توانش سعی دارد یاد و سیره امام شهید و 72 تن از یارانش را زنده نگه دارد.

مردمان کویر از دیر باز سنتهای دیرینه ای در ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین(ع) داشته اند و امروز نیز این عزاداری ها با کیفیتی بهتر از قبل در مسیر همان سنتها پابرجاست در کوچه پس کوچه های کرمان این روزها عاشقان امام حسین علیه السلام سرگرم عزاداری هستند تا حماسه شهادت اباعبدالله الحسین علیه السلام را باری دیگر روایت کنند و روایت مظلومیت ۷۲ یار باوفای ایشان را در کوی و برزن به تصویر بکشند.

یکی از این سنتها برگزاری مراسم تعزیه خوانی است که امروز می توان گفت: کرمان به مرکز تعزیه خوانی تبدیل شده است بطوریکه هر روز شاهد بارور تر شدن این مراسم معنوی در سراسر استان هستیم.

محمد حسین ملکی رییس حوزه هنری استان کرمان گفت: امروزه مراسم تعزیه خوانی علاوه بر کرمان در شهرهای جوپار، چترود، زنگی آباد، ده زیار، رابر ، بم ، رفسنجان و غیره نیز برگزار می شود.

اجرای تعزیه در استان کرمان 200 سال سابقه دارد

وی با اشاره به اینکه هم اکنون مراسم تعزیه در همه تکایا ، حسینیه ها ، میادین ، چهارراهها ، کاروانسراها ، منازل افراد و حتی به تازگی در پارکها و بوستانها نیز اجرا می شود، گفت: در حال حاضر دهها و صدها گروه تعزیه به شکل های سنتی و جدید از گذشته تاکنون در کرمان وجود دارد.

ملکی با بیان اینکه قدمت اجرای مراسم تعزیه در استان کرمان به طور دقیق مشخص نیست، افزود: شنیده ها حاکیست اجرای تعزیه در این استان سابقه ی 200 ساله دارد.

وی با اعلام اینکه در روستاها و بخش های استان کرمان از قدیم به ویژه در روز عاشورا و تاسوعای حسینی به اجرای تعزیه می پرداختند، خاطرنشان کرد: اجرای تعزیه در داوران رفسنجان، جواران و ننیز رابر ، بهاآباد زرند و همه ی شهرستانها به شکل سنتی وجود دارد که گاه به شکل شبیه خوانی است.


عزاداری شیعه، سنی و زردشتی در کرمان


فعالیت 11گروه در اجرای تعزیه

رییس حوزه هنری استان کرمان با بیان اینکه در حال حاضر 11 گروه در راستای اجرای تعزیه در استان فعالیت مستمر دارند، پیش بینی کرد: بیش از 150 مجلس تعزیه توسط این گروهها در ماههای محرم و صفر در استان اجرا شود.

وی با تأکید بر اینکه کار گروههای تعزیه فقط در ایام محرم نیست، گفت: این گروهها به مناسبت های شاد نیز مراسم غریب اجرا می کنند.

ملکی به مکان های برگزاری تعزیه در کرمان اشاره کرد و افزود: علاوه بر تعزیه خوانه سرآسیاب فرسنگی، فاطمیه زنگی آباد، گذرگاه عباسعلی ، مکانی نیز در پارک مطهری کرمان وجود دارد که در دهه اول محرم از ساعت 18 و 30 دقیقه در پارکینگ مجموعه فرهنگی تفریحی شهید مطهری این مراسم برگزار می شود.

وی یادآور شد: از این پس مراسم تعزیه به مردم واگذار می شود و حوزه هنری فقط کار هماهنگی را انجام می دهد.

فعالیت 2هزار و 800 روحانی در استان کرمان به مناسبت ایام محرم

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمان گفت: 2 هزار و 800 روحانی و گروه های جهاد گر همزمان با ماه محرم در استان کرمان فعالیت های فرهنگی و مذهبی انجام می دهند.

حجت الا سلام مهدی عربپور افزود: از این تعداد ۵۰۰ روحانی در جنوب کرمان و مابقی در شمال استان و شهر کرمان فعالیت می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: در این نشست ها موارد قابل تذکر به هیات ها داده می‌شود تا برنامه های محرم با کیفیت و اثرگذاری بیشتری انجام شوند.


عزاداری شیعه، سنی و زردشتی در کرمان


برگزاری 5 جلسه توجیهی برای آموزش هیئت های کرمانی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان نیز با اشاره به اینکه همه ساله کار ساماندهی هیئت ها و جلسات آموزشی و توجیهی توسط این اداره کل انجام می شود، گفت: امسال این اداره کل از نخستین روز ماه محرم تاکنون برای آموزش و توجیه هیئت ها پنج جلسه ی توجیهی برگزار کرده است.

حجت الاسلام عربپور با تأکید بر اینکه قیام و حرکت آقا امام حسین (ع) از ابتدا تا انتها چیزی جز برای رضایت خداوند نبوده است، افزود: علی رغم همه ی برخوردها و مخالفت ها برای انجام عزاداری در دوره های مختلف تاریخی ، خوشبختانه سال به سال شاهد رونق این مراسم بوده ایم.

وی دومین دلیل ماندگاری نهضت عاشورا را در دل داشتن محبت سیداالشهدا توسط مردم عنوان کرد و یادآور شد: این محبت را خداوند در دل مؤمنان قرار دادهاست.

حجت الاسلام عربپور افزود: دلیل دیگر ماندگاری نهضت عاشورا ، وجود عاشقان، شعرا ، برگزارکنندگان و هیئت های مذهبی بود که با فداکاری ، عاملی برای ماندگاری این مراسم بوده اند.

سید محمدعلی گلاب زاده ، مدیر مرکز کرمان شناسی در این راستا گفت: سنت هایی که در گذشته وجود داشته و مردان کرمان قبل از محرماصرار داشتند که به حمام بروند و خضاب ببندند و این کار را انجام میدادند حتی زنها نیز این کار را انجام می دادند ولی متاسفانه امروزه کمتر شاهد این آداب و رسوم هستیم.

وی افزود: آداب و رسوم کرمانی ها از چند روز پیش از محرم آغاز می شود، بدین منظور کسانی که می خواهند در این ایام آبگوشت نذری دهند، گوسفندی تهیه می کنندو از قدیم مرسوم بوده پیشانی گوسفند را رنگ می کردند یا علامت هایی بر پشت گوسفند می زدند که این نشانه نذری بودن گوسفند بوده است.


عزاداری شیعه، سنی و زردشتی در کرمان


این پژوهشگر خاطرنشان کرد: مردان نیز یک روز پس از ماه محرم خیمه های عزاداری را برپا می کردند و این خیمه ها را با چوب هایی که به آن ها تیرک می گفتند، بپا می داشتند و در بالای تیرک قرآن نصب می کردند که به عنوان اسلام بودن ، باورها و ارادت به امام حسین و ارزشهای اسلامی را حفظ کنند.

گلاب زاده تصریح کرد: بعد از پایان مراسم نصب چادر اگر در زمان صبح صورت میگرفت شربتامام حسینی و اگر در ظهر صورت می گرفت آبگوشت امام حسینی تدارک می دیند.

این پژوهشگر کرمانی گفت: از قدیم دسته جات عزاداری کرمان در سه جای عمده به عزاداری می پرداختند که می توان به منزل خوشرو، منزل سردار و دیوان خانه امام جمعهاشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه ارادت به امام حسین یک حرکت اسلامی و همه گیر است، خاطر نشان کرد:معمولا این دسته ها اشعار 12 امام را می خواندند.

گلاب زاده با اشاره به اینکه در قدیم بیشتر آبگوشت امام حسینی با گیاهان دارویی و میوه ها ی خشک پخته می شد، گفت : امروزهآبگوشت، عاشوری، استانبولی پلو، آش بلغور، قیمه پلو و شله زرد از جمله غذاهای کرمانی هستند که در عزاداری های ایام محرم طبخ می شوند.


عزاداری شیعه، سنی و زردشتی در کرمان


مهمترین رسوم کرمانی ها در محرم

سینه زنی، زنجیر زنی و علم گردانی از دیگر سنتهای مردم کرمان است که از گذشته تا کنون در این استان انجام می شود.

در آیین علم گردانی گرچه سنگین بودولی آن را به علامت نمادی از جبهه و جنگ و ارادت به اهل بیت توسط افراد خاصی این کار انجام می شد و از این طریق نذورات مردم جمع آوری می شد.

مراسم چل منبرون

وی گفت: همچنین برگزاری مراسم چل منبرون که همان چهل منبران است در شب های تاسوعا و عاشورای حسینی یکی از مراسم و سنت های شاخص کرمانی ها در ماه محرم به شمار می رود.

گلاب زاده افزود: این مراسم یکی از زیباترین و قدیمی ترین رسوم مردم کرمان است که با نجواهای سوزناک و دل سوز آنها در عزای امام حسین (ع) همراه است.

وی خاطر نشان کرد: بر این اساس ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت در شام غریبان امام حسین(ع) و اهل بیت سالار شهیدان با در دست داشتن شمع و پای برهنه به چهل مجلس عزاداری تکیه، حسینیه یا مسجد می روند و در هر یک از این مکان ها شمعی روشن می کنند.

وی از دیگرسنت های مردم کرمان که قدمت بالایی دارد به دادن عاشوری یا آش بلغور اشاره کرد و گفت:خانواده هایی که یک سال از درگذشت عزیزشان نگذشته باشد در دهه اول محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا این آش را پیش از طلوع آفتاب می پزند و بین مردم محله تقسیم می کنند.

این کرمانشناس خاطر نشان کرد: علاوه بر مردم کرمان زرتشتیان کرمان نیز احترام خاصی برای برگزاری سوگواری امام حسین (ع) قائل هستند و بدین منظور مراسم ویژه ای برگزار می کنند.

گلاب زاده یادآورشد: در این مراسم زنان و مردان با پوشیدن لباس سفید در آتشکده برای امام حسین(ع) و یاران او به سوگواری و عزاداری می پردازند.

گزارش از آذر عسکر پور


انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار