اجرایی شدن توافقنامه آب و هوایی پاریس از ماه آتی میلادی

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس از ماه آینده میلادی اجرا می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ "بان کی مون،" دبیر کل سازمان ملل، در بیانیه ای اعلام کرد: با کمال خوشحالی اعلام می‌کنم که توافقنامه پاریس از مرحله‌ای که برای اجرا شدن آن لازم بود، عبور کرد و از چهار نوامبر 2016 (14 آبان) به اجرا گذاشته می‌شود.

وی از دولت‌ها و جامعه مدنی خواست تا توافقنامه پاریس را به طور کامل اجرا کنند و برای کاهش تاثیرات تغییرات آب و هوایی اقدام کنند.
 
" باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، پس از اعلام این موضوع در کنفرانس خبری کاخ سفید اظهار داشت: توافقنامه پاریس نقطه عطفی برای جلوگیری از گرم شدن خطرناک زمین است. 

وی افزود: امروز، روزی تاریخی در جنگ برای حفاظت از سیاره ما برای نسل‌های آینده است. این توافقنامه بهترین نمای ممکن برای نجات سیاره در اختیار ما می‌گذارد. اجرای توافق تغییرات اقلیمی پاریس بهترین گزینه‌ای است که ما می‌توانستیم برای حفظ زمین مان داشته باشیم. ما با خوش بینی، اعتقاد و امید نشان می‌دهیم که این امر ممکن است.

رئیس جمهور آمریکا ضمن اعلام اجرای توافق تغییرات آب و هوایی پاریس، آن را "یک روز تاریخی" برای مبارزه علیه تغییرات آب و هوایی نامید.

توافقنامه پاریس از تمام 195 کشور امضا کننده می‌خواهد تا با طرح‌های داوطلبانه شان برای کاهش گازهای آلاینده اقدام کنند. ابتدای سال جاری میلادی، توافق تغییرات آب و هوایی در نشست پاریس بدست آمد و در حاشیه نشست سازمان ملل، این توافق بوسیله سران کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا، چین و هند امضا شد. 

قرارداد تاریخی برای مقابله با تغییرات اقلیمی و رفع موانع بر سر راه اقدامات علیه تغییرات اقلیمی و همچنین سرمایه گذاری در جهت اقتصادی کم کربن، مقاوم، انعطاف پذیر و پایدار در تاریخ 12 دسامبر 2015 در پاریس بوسیله 195 کشور مورد توافق قرار گرفت. البته فقط ۷۲ کشور توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس را به طور رسمی امضا کردند.

اجرایی شدن توافقنامه آب و هوایی پاریس از ماه میلادی آتی

توافقنامه پاریس برای اولین بار باعث شد تمامی کشورها برای انجام کاری مشترک بر اساس مسئولیت های تاریخی، فعلی و آینده‌شان در کنار هم به توافق برسند.

هدف توافقنامه پاریس جلوگیری از افزایش دمای زمین بیش از 2 درجه سانتیگراد در قرن جاری و تلاش در جهت محدودیت افزایش دما به زیر 1.5 درجه سانتیگراد نسبت به سطح آن پیش از صنعتی شدن است.

چین و آمریکا بزرگترین تولیدکننده دی اکسید در جهان هستند. این دو و سران دیگر کشورهای جهان پذیرفتند بر اساس توافق، متعهد شوند تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش داده و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش دهند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار