گزارش/

آیا انتخاب "آنتونیو گوترس" حرکتی برای بهبود جایگاه سازمان ملل است؟

با رای غیرسمی اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، دبیرکل جدید سازمان ملل منصوب شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته 14 مهرماه، 15 عضو دائم شورای امنیت به 10 ریاست بان کی مون بر سازمان ملل پایان دادند. سیاست مدار کره ای از 1 ژانویه 2007 جانشین کوفی عنان شد.

دیپلمات سابق پرتغالی جایگزین «بان کی مون» شد

واکنش‌های گسترده به حذف نام عربستان سعودی از فهرست ناقضان حقوق کودکان توسط «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل، بالاخره وی را به واکنش واداشت.

او که در جمع خبرنگاران در ترکیه صحبت میکرد، به دفاع از اقدام خود پرداخت و این تصمیم را «دشوار» و «دردناک» توصیف کرد.

وی گفت: «این یکی از دردناکترین و دشوارترین تصمیماتی بود که من تاکنون گرفتهام... این خطر وجود داشت که میلیونها کودک با رنج ناشی از قطع بودجه برنامههای سازمان ملل در فلسطین، سودان جنوبی، سوریه، یمن و دیگر مناطق روبرو شوند.»

دیپلمات سابق پرتغالی جایگزین «بان کی مون» شد

دبیرکل پرتغالی هم آمد

15 عضو دائم شورای امنیت بعد از بارها رای مخفی و غیررسمی، به «آنتونیو گوترس» دیپلمات سابق پرتغالی برای تصدی دبیرکلی سازمان ملل رای دادند. گوترس در این رأی گیری، 13 رای مثبت و ۲ رای ممتنع به دست آورد.

دیپلمات سابق پرتغالی جایگزین «بان کی مون» شد

جلسهٔ رسمی رأی گیری در این زمینه، امروز 15 مهرماه برگزار خواهد شد و سپس مجمع عمومی سازمان ملل هم در این مورد رأی گیری خواهد کرد که عمدتا رأیی تشریفاتی تلقی می‌شود.

گوترس 66 ساله از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ نخست‌وزیر پرتغال و از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ مسئول کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان بوده است.

دیپلمات سابق پرتغالی جایگزین «بان کی مون» شد

گوترس چند سال پیش در سفر به ایران از رفتار خوب کشورمان در برخورد با پناهندگان افغانستانی تقدیر و تشکر کرد. وی از 2 ماه دیگر، رسما جانشین بان کی مون 72 ساله می شود.

میراث مرد کُره ای برای گوترس


حسن هانی‌زاه کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با مثبت ارزیابی کردن انتخاب گوترس، مهم ترین مأموریت مرد پرتغالی را بازسازی سازمان ملل ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه بان‌کی‌مون عملکرد بسیار ضعیفی داشته و جایگاه سازمان ملل را به عنوان یک نهاد مهم بین المللی به شدت تنزل داده است، دبیرکلی گوترس با توجه به سوابقی که داشته، میتواند به عنوان حرکتی برای بهبود جایگاه سازمان ملل تلقی شود.

هانی زاده همچنین درباره رویکرد احتمالی گوترس نسبت به مناقشات منطقه غرب آسیا به ویژه در عراق، یمن و سوریه اظهار داشت: هرچند دبیرکل سازمان ملل خارج از وظایف تعریف‌شده‌اش، نمی‌تواند اقدامی انجام دهد و 5 عضو دائم شورای امنیت، تأثیرگذارترین کشورها در این سازمان هستند، اما گوترس قادر است حرکتی را برای پایان به این بحران ها، انجام دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار