مشهد؛

عضویت 300 نفر در بانک سلول‌ های بنیادی مشهد

تاکنون 300 نفر در بانک سلول‌ های بنیادی مشهد، عضو شده اند


به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ مسئول کمیته سلول‌ های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: 300 نفر تا کنون در بانک سلول‌ های بنیادی مشهد که از 12 مرداد ماه امسال آغاز به کار کرده است، عضو شده اند.

علی قاسمی امروز در نشستی خبری افزود: همچنین 900 نفر تاکنون برای اهدا، نام‌ نویسی کردند که برای انجام آزمایش خون به آزمایشگاه فرستاده می‌ شوند.

او افزود: هدف از تأسیس و راه‌ اندازی چنین بانکی، ایجاد پلی میان داوطلبان اهدای سلول­های بنیادی و بیماران نیازمند است، در این نوع بیماری‌ ها پس از مهار آن توسط شیمی درمانی و به صفر رساندن آن، با گرفتن سلولهای بنیادی سالم و سازگار از یک فرد سالم، سلول‌ ها را به بیمار پیوند می‌ زنند و به این ترتیب بدن بیمار شروع به تولید سلولهای بنیادی سالم می­ کند و بیماری درمان می‌ شود.

مسئول کمیته سلول‌ های بنیادی گفت: سلولهای بنیادی خون  ساز، سلولهایی هستند که در مغز استخوان، مستقر هستند، مغز استخوان قسمت نرم میانی استخوان‌ های بدن است که وظیفه تولید سلولهای خونی را به عهده دارد.

قاسمی افزود: سلول های خونی شامل سلولهای قرمز برای اکسیژن‌ رسانی به بدن، سلولهای سفید برای مقابله با عفونتها و پلاکتها برای کمک به توقف خونریزی است.

او گفت: درمان با مغز استخوان در درمان 40 بیماری از جمله سرطان خون و بیماری های غدد لنفاوی کاربرد دارد.

مسئول کمیته سلول‌ های بنیادی افزود: متقاضیان برای عضویت در بانک سلول‌ های بنیادی باید به بیمارستان منتصریه مشهد مراجعه کنند و در بیمارستان با گرفتن خون از متقاضی، اطلاعات ژنتیکی وی ثبت می شود و زمانی که نیاز به نمونه مغز استخوان وی باشد با فرد تماس گرفته و از شخص داوطلب به طور رایگان مغز استخوان دریافت می‌ شود.

قاسمی گفت: گیرنده و اهدا کننده در این فرآیند، هیچ‌ گونه ارتباطی با یکدیگر ندارند تا از سوء استفاده‌ های احتمالی جلوگیری شود.

او افزود: 69 درصد بیماران در پیوندهای مغز استخوانی انجام شده در مشهد به طور کامل بهبود یافته‌ اند.

بانک سلول‌های بنیادی ایران در اواخر پارسال شکل گرفت و از اواسط شهریور ماه امسال، به بانک جهانی متصل شده است.

انتهای پیام // ا ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.