مناظره معاونان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا/ هشدار معاون ترامپ درباره تبدیل ایران به یک قدرت هسته‌ای

معاونان کلینتون و ترامپ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نخستین مناظره انتخاباتی خود حضور یافتند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مناظره در 9 بخش و هر یک به طول 10 دقیقه برگزار می شود. مجری مناظره هر بخش را با یک پرسش آغاز کرده و شرکت کنندگان هر یک دو دقیقه فرصت دارند تا به این پرسش پاسخ دهند.

زمان باقی مانده برای بسط موضوع مطرح شده مورد استفاده قرار گرفت. خانم «ایلِین کیهانو» از شبکه CBS News تنها مجری مناظره روز چهارشنبه است.

«تیم کین» سناتور ایالت ویرجینیا و معاون هیلاری کلینتون (نامزد حزب دمکرات) با «مایک پنس» فرماندار ایالت ایندیانا و معاون دونالد ترامپ (نامزد حزب جمهوریخواه) به مناظره خواهد نشست.

پنس برای نخستین بار است که به فرمانداری ایالت ایندیانا منصوب شده و سابقه بیش از یک دهه فعالیت در سنای آمریکا را دارد.

کین هم رئیس سابق کمیته بین المللی حزب دمکرات و سناتور فعلی است که سابقه فعالیت به عنوان فرماندار ایالت ویرجینیا و شهردار ریچموند، مرکز این ایالت را هم در کارنامه دارد.

تیم کین در ابتدای مناظره قبول وظیفه معاونت ریاست جمهوری در کنار هیلاری کلینتون را امری مهم و افتخار آمیز دانست. وی گفت که کلینتون نه تنها به دنبال دستیابی به اقتصادی قوی است، بلکه اهمیت روابط با متحدان آمریکا را به اندازه قدرت نظامی مهم می داند.

وی با اشاره به سابقه بلند مدت فعالیت در سطوح مختلف سیاسی آمریکا، هدف اصلی کارزار انتخاباتی حزب دمکرات را بهبود زندگی شهروندان دانست.

کین، ترامپ را متهم کرد که کارزار انتخاباتی خود را با توهین به مردم مکزیک و شایعه پراکنی درباره محل تولد اوباما آغاز کرده و مدعی شده که اوباما در آمریکا متولد نشده است.

مایک پنس نیز ابتدای مناظره گفت: اکنون برهه زمانی بسیار مهمی در تاریخ آمریکاست و اگر من معاون اول رئیس جمهوری آمریکا شوم، یک عمر تجربه کنگره و فرمانداری را در اختیار خواهم داشت.

مایک پنس مدعی شد به محض اتمام دوران توافق هسته‌ای، ایران به یک قدرت اتمی تبدیل خواهد شد.

 "مایک پنس،" معاون دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در اظهاراتی مدعی شد: توافق هسته ای با ایران را هیلاری کلینتون آغاز کرد. دولت اوباما برنامه سلاح هسته ای ایران را متوقف نکرد؛ بلکه این تضمین را فراهم آورد که ایران پس از پایان دوره  توافق به قدرتی هسته ای تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: بحران خاورمیانه و بخش بزرگی از جهان در دوران وزارت خارجه کلینتون پیش آمد و در دوران او روسیه گستاخ شد و به اوکراین چشم دوخت؛ اکنون آمریکا در جهان تضعیف شده و اقتصاد نابسامانی دارد؛ بنیاد کلینتون کمک های مالی از دولت ها و افراد خارجی دریافت کرد؛ عراق را داعش برداشته است چون کلینتون نتوانست در مورد وضع نیروهای آمریکایی در عراق مذاکره کند.
وی در مورد اقتصاد آمریکا گفت: در دولت اوباما بدهی داخلی دو برابر شده است.

پنس با ذکر موفقیت خود در فرمانداری ایندیانا به افزایش مالیاتها در دوران فرمانداری تیم کین در ایالت ویرجینیای اشاره کرد و وی را فرد مناسبی از این لحاظ برای کلینتون و همانند وی دانست.

پنس گفت که کلینتون و معاون او هر دو مایل به افزایش مالیاتها هستند که در ویرجینیا جواب نداد؛ آنها می خواهند برنامه خدمات درمانی اوباما را ادامه دهند؛ برنامه ای که حتی بیل کلینتون نیز آن را عجیب و غریب خوانده است؛ تیم کلینتون با معادن ذغال سنگ مخالفند.

وی افزود: ما باید در انعقاد قراردادهای خارجی اولویت را به کارگران آمریکایی دهیم تا بتوانیم بدهی کشور را کاهش دهیم.

پنس تأکید کرد که تیم کلینتون مایل به دخالت بیشتر دولت در اقتصاد هستند و اقتصاد آمریکا اوضاع نابسامانی دارد.

در ادامه، کین در دفاع از عملکرد هیلاری کلینتون در زمان تصدی سمت وزارت خارجه آمریکا سخن گفت و توقف فعالیت های اسامه بن لادن رهبر القاعده، ساماندهی نظامیان آمریکایی در عراق، توافق هسته ای با ایران (که به زعم او مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای شده) و افزایش ذخایر هسته ای روسیه را از چالش های دوره نخست ریاست جمهوری اوباما در عرصه سیاست خارجی برشمرد.

وی در ادامه سخنان خود به انتقاد از ترامپ پرداخت و وی را به فرار مالیاتی و تلاش برای اعمال معافیت مالیاتی برای اقلیت ثروتمند جامعه آمریکا متهم کرد و گفت که برنامه های اقتصادی او در نهایت به یک رکود بزرگ اقتصادی همچون ده سال پیش منجر خواهد شد.

کین، طرح اقتصادی هیلاری کلینتون آمریکا را در پنج بخش تشریح کرد.

پنس در زمینه امنیت و مسایل نژادی آمریکا، گفت: نیروهای پلیس بهترین های جامعه آمریکا هستند و نیروهای انتظامی از ترامپ حمایت کرده اند.

وی از اینکه برخی از هر حادثه ای برای تضعیف پلیس استفاده می کنند، انتقاد کرد و از تیم کلینتون خواست تا از هر فرصتی برای تخریب پلیس و زدن اتهام تبعیض نژادی به آنان استفاده نکنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار