کشمکش ژنرال‌های پنتاگون با اوباما/بحران سوریه مقامات نظامی و سیاسی آمریکا را به جان هم انداخته است

الشرق الاوسط با انتشار مقاله‌ای از شدت یافتن اختلافات میان مقامات نظامی و سیاسی آمریکا به سبب اوضاع سوریه خبر داد.

کشمکش ژنرال‌های پنتاگون با اوباما/بحران سوریه مقامات نظامی و سیاسی آمریکا را به جان هم انداخته است
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در شماره امروز خود در اینترنت نوشت: مرگ شیمون پرز، رئیس سابق رژیم صهیونیستی، فرصت مناسبی فراهم کرد تا باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به بهانه شرکت در مراسم تشییع جنازه وی از واشینگتن خارج شود. شیمون پرز در حالی که اسرائیل را به بمب اتمی مجهز کرده بود برنده جایزه صلح نوبل نیز شد.

شرکت اوباما در مراسم تشییع پرز با بی اعتنایی به بنیامین نتانیاهو همراه نبوده است. این دو که دشمنان سرسخت یکدیگر به شمار می آیند چند روز پیش به مناسبت کمک 38 میلیارد دلاری آمریکا به ارتش اسرائیل با هم دیدار کرده اند.

صلح خاورمیانه (غرب آسیا) در مفهوم آمریکائی و اسرائیلی آن بدان معناست که عرب‌ها از امنیت و صلح برخوردار نباشند. معامله تسلیحاتی آمریکا با اسرائیل شامل پیشرفته ترین تسلیحات و از جمله هواپیماهای اف 35 و فن آوری ضد موشکی می شود که هدف از آن حفظ برتری تسلیحاتی اسرائیل بر 22 کشور عربی است.

الشرق الاوسط در ادامه این پرسش را مطرح کرده است که : چرا اوباما از کاخ سفید خارج شد؟ هدف او آرام کردن فضای تنش آلودی بود که میان دولت اوباما و ژنرالهای پنتاگون به وجود آمده است. ژنرالهای پنتاگون با همکاری اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا تفاهمات دیپلماتیک دولت اوباما با روسیه در خصوص آتش بس کوتاه مدت در سوریه را به شکست کشاندند.

اگرچه کشمکش ژنرال‌های پنتاگون با اوباما تمرد و سرپیچی محسوب می شود اما چگونه می توان حمله هواپیماهای آمریکائی به تنها پایگاه هوائی سوریه در منطقه شرقی (دیرالزور) را توجیه کرد؟!

چه کسی دستور اجرای این عملیات را که منجر به کشته شدن 70 نظامی سوری و فروپاشی توافقات آمریکا و روسیه و در هم شکستن آتش بس در سوریه شد صادر کرده است؟ رسانه های آمریکائی در این خصوص سکوت کرده اند. البته این رسانه ها پیش از وقوع حمله مذکور مملو از اظهارات وزیر دفاع و ژنرالهای ستاد مشترک و فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا که مسئولیت نیروهای آمریکائی در خاورمیانه را برعهده دارد بود و درباره شکست پی در پی دستگاه دیپلماسی آمریکا در برابر دستگاه دیپلماتیک و نظامی روسیه در سوریه، سخنان صریح و خشمگینانه ای مطرح می کردند.

شدت خشم فرماندهان نظامی و اطلاعاتی آمریکا به حدی رسیده است که جان کری، وزیر امور خارجه این کشور و همچنین باراک اوباما، رئیس جمهور را هدف انتقادات تند قرار می دهند. اوباما گفته است توافقات با روسیه شامل امور امنیتی نیز می شود و براساس آن باید اطلاعات امنیتی مربوط به سوریه و عراق در اختیار روسیه گذاشته شود. اما مسئولان اطلاعاتی آمریکا از این اقدام خودداری کردند. پس از آنکه کاخ سفید به سبب حمله هوائی به پایگاه هوائی سوریه عذرخواهی کرد خشم فرماندهان نظامی و اطلاعاتی آمریکا بیشتر شد. 

این روزنامه در ادامه افزود: کارشناسان نظامی اروپایی پیش بینی می کنند که جنگ حلب چندین ماه و یا چندین سال طول بکشد.

یکی از برگه هایی که دولت اوباما در این بازی از آن استفاده کرد اظهارات جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا بود که از احتمال مجهز شدن گروههای مسلح سوری به موشکهای زمین به هوای استینگر بود. اما روسیه نیز به سرعت جنگنده ای به نمایش گذاشت که به گفته روسها با تجهیزات پیچیده ای قادر است از موشک های استینگر در امان باشد. البته این کشورها می دانند که چنین موشکهای دوش پرتابی به سبب اوضاع آشفته میدانی، ممکن است به دست داعش و القاعده بیفتند و هواپیماهای غیر نظامی در منطقه عربی و کل جهان به خطر بیفتند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۱۷ مهر ۱۳۹۵
اگه به همين راحتى باشه حمله به ناو امريكايى وموشك انداختن فكر نكنم طرف مقابلم ساكت بشينه كه اونوقت ديگه سنگ رو سنگ بندشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۴ مهر ۱۳۹۵
امریکا دارد خود را وارد مراحل بسیار خطرناک میکند به این صورت که دخالت را از غیر مستقیم به مسقیم اشکار میکند این وضعیت معادلات وسیع و گسترده خواهد بود خوب ایران و روسیه ساکت نخواهند بود و اجازه سقوط دمشق را نمیدهند پس اتفاقی که میافتد این است که اقلا 3 ناو هواپیما بر امریکا در خلیج فارس و دریای سرخ و دریای مدیترانه ظرف چند دقیقه منهدم و نابود می شوند و علاوه بر ان دهها هزار موشک ظرف چند ساعت بر سر پایگاههای امریکا در ترکیه و کویت و بحرین و عربستان و گوام و افغانستان ریخته می شود و دیگر ناو های امریکا هم و جنگی سخت در خواهد گرفت که کشور ما هم اسیب می بیند
اما فرق کار این است که امریکا از ابر قدرتی خلع و دیگر در منطقه حضور ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۳ مهر ۱۳۹۵
نظامیان آمریکائی دراکولا های عصر ما هستند . این ها از خون مردم خاورمیانه و سایر نقاط دیگر دنیا زندگی می کنند و فاقد شئونات و شرافت سربازی و مردانگی هستند .
آخرین اخبار