گزارش/

صدای گام‌های شکست واشنگتن در بحران سوریه

وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی اعلام کرد: به دلیل تهدید پرخطر به کارگیری نیروی نظامی در سوریه، تلاش‌های دیپلماسی از اهداف ما پشتیبانی نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دخالت نظامی در سوریه توام با پذیرش حضور اسد در انتخابات، بیانگرشکست سیاست‌های دشمنان مقاومت و آمریکاست. 

شبکه المیادین نوشت: فایل‌های صوتی ضبط شده از جلسه جان کری وزیر خارجه آمریکا با نمایندگان معارض دولت سوریه نشان می دهد وی به مخالفان پیشنهاد حضور در انتخاباتی را می‌دهد که بشار اسد نیز در آن حضور دارد.

کری در این فایل صوتی به مخالفان دولت دمشق می‌گوید: «شما باید به خاطر ما بجنگید، اما میان ما و شما جنگی نیست».
 
*دفتر هلند در نیویورک، مقر اعترافات کری!


صدای گام‌های شکست واشنگتن در بحران سوریه

شبکه المیادین اعلام کرد؛ فایل های صوتی ضبط شده که روزنامه نیویورک تایمز از آن نقل می‌کند، بیانگر آن است که جان کری در نشست خود با تعدادی از افراد و عناصر مخالفان دولت سوریه، واقعا ناراضی بوده است.
این روزنامه که بخش زیادی از فایل صوتی ضبط شده کری را منتشر کرد، اشاره می کند که صوت مذکور 22 سپتامبر طی نشستی در مقر دفتر مرکزی هلند در سازمان ملل (نیویورک) به دست آمده است.

کری در این نشست اظهار داشت: من بارها گفته‌ام و تکرار می‌کنم که به دلیل تهدید پرخطر به کارگیری نیروی نظامی در سوریه، تلاش‌های دیپلماسی از اهداف ما پشتیبانی نمی‌کند.

*تاسف کری به‌خاطر "شکست از روسیه" در سوریه

صدای گام‌های شکست واشنگتن در بحران سوریه

المیادین لبنان به‌نقل از نیویورک تایمز بیان کرد: در این نشست که 40 دقیقه به طول انجامیده و در روزهای پس از نقض آتش‌بس در سوریه شکل گرفت، کری با پیشنهاد انتخاباتی خود به معارضان دولت دمشق، همه حاضران را مبهوت کرد.

این اظهارات کری بعد از گذشت پنج سال از درخواست اوباما مبنی بر کناره‌گیری اسد از صحنه سیاسی سوریه مطرح می‌شود.

کری در این نشست از آن‌چه که "شکست از روسیه" می خواند ابراز تاسفی عمیق کرد.

این اظهارات میان حالتی بین ناامیدی و چند‌دستگی در درون دولت اوباما، پیرامون برخی تصمیم‌گیری‌های سیاسی مطرح می‌شود.
کری در ادامه به حاضران گفت: بر این باورم که شما منتظر هستید سه یا چهار نفر در دولت آمریکا همگی از به کارگیری نیرو در صف مخالفان حمایت کنند و این در حالی است که استدلال در دنبال کردن تلاش‌های دیپلماسی جایی ندارد و این اقدامی ناامید کننده است؛ بنابراین کنگره موافق به کارگیری نیرو نیست.  


*کری خطاب به مخالفان دولت دمشق: به‌خاطر ما بجنگید! 


صدای گام‌های شکست واشنگتن در بحران سوریه

المیادین بنا بر نوشته روزنامه آمریکایی تصریح کرد: شرکت کنندگان در این نشست با توجه به اینکه هیچ افزایش کمکی از جانب دولت اوباما برای آنان حاصل نشد، در حالتی از ناامیدی قرار گرفتند.

یکی از حضار در نشست می‌گوید که کری در جلسه یاد شده این پیام را به معارضان سوری رساند که «شما باید به‌خاطر ما بجنگید، اما جنگی میان ما و شما نیست».


*مخالفان سوری: چقدر باید در سوریه بجنگیم؟

شبکه المیادین نقل کرد؛ سوال یکی دیگر از شرکت کنندگان در نشست از وزیر خارجه آمریکا این بود که «چقدر باید در سوریه بجنگیم تا تغییری جدی در شرایط حاصل شود؟»

کری در جواب وی نیز گفت: بی تفاوتی نسبت به اسد در مورد همه چیز، دولت آمریکا را مجبور می‌کند که به گزینه‌های جدیدی فکر کند، مضاف بر اینکه آن‌جا از زمان حمله به حلب و شکست مذاکرات با روسیه، گفت‌و‌گویی نیز در جریان است.

لکن این مشکل زمانی تشدید شد که تلاش آمریکا دیگر برای تسلیح مخالفان دولت سوریه یا پیوند دادن تلاش‌ها برای جنگ نتایج معکوس به دنبال آورد. 

این روزنامه می‌نویسد: کری در میان جمعی بود که تعدادشان بیش از 20 نفر و نمایندگانی از چهار گروه سوری بودند که برای آنان خدمات آموزشی، نجات، پزشکی و کمک‌های اولیه فراهم شده است. این گروه‌ها در مناطقی حضور دارند که تحت سیطره نیروهای معارض دولت سوریه بوده و دیپلمات‌هایی از سه یا چهار دولت در آن‌جا هستند.


*اظهارات کری، بیانگر سردرگمی و عقب‌نشینی کاخ‌سفید است

صدای گام‌های شکست واشنگتن در بحران سوریه

«احمد بخشایش اردستانی» کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر موافقت با حضور اسد در انتخابات سوریه توام با فعالیت نظامی در این کشور، بیان داشت: این اقدام بیان‌گر سردرگمی مقامات کاخ‌سفید پیرامون بشار اسد در صحنه سیاسی سوریه است.

وی با بیان این‌که این موضع‌گیری‌های ایالات متحده بیانگر عقب‌نشینی از مواضع قبلی آنان است، گفت: غربی‌ها معمولا با شعارهای زیبا مانند دموکراسی، حقوق‌بشر و مبارزه با تروریسم به‌صحنه می‌آیند و دقیقا عکس آن عمل می‌کنند.

بخشایش با اشاره به این‌که جان کری هم درخصوص مسائل سوریه دچار نوعی تعارض شده است، تصریح کرد: طرح این‌گونه بحث‌ها با معارضان دولت سوریه نشان می‌دهد که آمریکا نمی‌تواند اسد را از صحنه سوریه کنار بگذارد.

وی در پایان ضمن بیان این‌که کاخ‌سفید در حمایت عملی از تروریست‌های سوریه ناچار به عقب‌نشینی شده، تاکید کرد: اما مقامات واشنگتن برای تداوم فروش سلاح به حامیان تروریسم از قبیل عربستان، در سخنرانی‌های خود هیچ‌گاه عقب‌نشینی نخواهند کرد.


صدای گام‌های شکست واشنگتن در بحران سوریه

قدرت روزافزون جبهه مقاومت و ارتش سوریه، آمریکا و هم‌پیمانانش را از سیاست‌های ابتدایی آنان به‌عقب رانده است. به‌گونه‌ای که جان کری ضمن روحیه‌بخشی به پیکره نیمه‌جان تروریست‌ها، بر لزوم حضور اسد در فضای سیاسی سوریه اذعان می‌کند. 


گزارش از: وحید امیدی موحد
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار