با ورزش مهیج جهت یابی بیشتر آشنا شوید

نادر ضربعلی زاده دبیر انجمن جهت یابی به معرفی این رشته مهیج پرداخت.

با ورزش مهیج جهت یابی بیشتر آشنا شویدبه گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان نادر ضربعلی زاده دبیر انجمن جهت یابی در گفت و گو با رادیو ورزش در زمینه کلیات رشته جهت یابی اظهار کرد: اساساً جهت یابی در مناطق ناشناخته بوسیله ابزارهایی نظیر نقشه، قطب نما، ابزارهای طبیعی و ... صورت می پذیرد. ورزش مفرح جهت یابی که در طبیعت انجام می گیرد دارای جنبه های فکری، علمی، ورزشی و فیزیکی است. دانستن فنون جهت یابی کاربردهای عملی در زندگی شهرنشینی و طبیعت گردی دارد. این ورزش دارای چهار رشته جهت یابی پیاده، جهت یابی با دوچرخه کوهستان، جهت یابی با اسکی و جهت یابی با ویلچر است. 

وی پیرامون چگونگی شکلگیری این رشته در ایران پاسخ داد: در سال ۱۳۷۱ کشور برزیل از تربیت بدنی نیروهای مسلح ایران جهت آشنایی با این رشته دعوت بعمل آورد که پنج نفر از ایران به برزیل اعزام شدند و بدین ترتیب این ورزش در نیروی زمینی شکل گرفت و هم اکنون در کل نیروهای مسلح آموزش داده می شود. در سال ۱۳۹۱ با توجه به اهمیت این ورزش و با هدف اشاعه آن انجمن جهت یابی تشکیل شد و به دلیل پتانسیل بالایی که از نظر مربی، داور و کتاب در اختیار داشتیم، در ۲۹ استان کشور آموزش این رشته را سازماندهی کرده و در آنها کمیته تشکیل دادیم و بدین طریق از حوزه نظامی وارد حوزه عمومی شدیم و به همگانی سازی این ورزش پرداختیم. در سال ۹۲ اولین مسابقه جهت یابی را در ایران برگزار نموده و با استفاده از برگزیدگان این مسابقه، تیمی را تشکیل داده و در چهارمین دوره مسابقات آسیایی جهت یابی برای اولین بار شرکت کردیم و بدلیل تجربه خوبی که طی ۲۳ سال گذشته کسب کردیم؛ مقام سوم را بدست آوردیم.

ضربعلی زاده در مورد اقدامات صورت گرفته جهت همگانی کردن این رشته توضیح داد: جهت همگانی سازی این رشته، از طریق شهرداریها، کارشناسان تربیت بدنی استانها را در کارگاه های توجیهی آموزش دادیم و از دیگر اقدامات، برگزاری مسابقات شهروندی در پارک لاله تهران در شهریور ماه بود. همچنین با مسئولین تربیت و سلامت آموزش و پرورش تعامل برقرار کرده و به آموزش معلمین تربیت بدنی استانها پرداختیم. هم اکنون حدود ۲۰۰۰ نفر از دانش آموزان ما با این ورزش آشنایی دارند.

دبیر انجمن جهت یابی درباره چشم انداز این انجمن بیان کرد: افق ما آگاه سازی مردم نسبت به این ورزش علمی و کاربردی است که مخاطبین بسیاری مانند کوهنورد، اتومبیل ران، دوچرخه سوار و غیره دارد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار