در نشست مطبوعاتی هیات مدیره خانه سینما مطرح شد:

تلاش برای ثبت ساختمان خانه سینما در میراث ملی/ هزینه برگزاری جشن خانه سینما اعلام شد

نشست مطبوعاتی و رسانه‌ای هیات مدیره خانه سینما با حضور منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما برگزار شد.

تلاش برای ثبت ساختمان خانه سینما در میراث ملی/ هزینه برگزاری جشن خانه سینما اعلام شدبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست مطبوعاتی و رسانه‌ای هیات مدیره خانه سینما با حضور ابراهیم مختاری رئیس، محمدرضا موئینی نایب رئیس، آتیلا پسیانی سخنگو، شادمهر راستین، بهمن اردلان و سید مهدی خادم، کامران ملکی اعضای هیات مدیره، عبدالله اسفندیاری بازرس و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما صبح امروز در سالن سیف اله داد خانه سینما برگزار شد.

کامران ملکی مجری برنامه پس از بیان مقدماتی از اعضای هیات مدیره دعوت به سخنرانی کرد.

ابراهیم مختاری رئیس خانه سینما گفت: خوشحالیم که جشن خانه سینما به سامان و پررونق بود و ۶۰۰۰ تماشاگر داشت و از طریق افزایش تعداد رای دهندگان امکان لابی در آرا از بین رفت.

وی افزود: بیمه تامین اجتماعی موضوع مهم مطرح در میان اهالی هنر است که خوشبختانه با همکاری صندوق اعتباری هنر و پوشش بیمه تکمیلی، بسیاری از مشکلات مربوط به بیمه حل شده است.

مختاری عنوان کرد: بودجه خانه سینما در بخش ستادی و برگزاری جشن کاهش و بالعکس در بخش رفاهی افزایش داشته است.

رئیس خانه سینما بیان کرد: یک باشگاه برای علاقه‌مندان ورود به عرصه تولید فیلم و محصولات سینمایی ایجاد شده که علاقه‌مندان و فارغ التحصیلان رشته های سینمایی را تحت حمایت قرار می‌دهد.

در ادامه شادمهر راستین از اعضای هیات مدیره خانه سینما با اشاره به بازسازی خانه سینما گفت: سازه خانه سینما متعلق به ۷۰ سال پیش بوده و دو فیلم در این مکان فیلمبرداری شده است. بخش عمد‌ه‌ای از فضای کتابخانه و تلفیق با کافه یکی از موضوعات طراحی بود. خانه سینما تبدیل به یک مقصد شهری شده است. ما بنا داریم که به عنوان میراث ملی ثبت شود. شهرداری منطقه و وزارت ارشاد به بازسازی خانه سینما کمک کرده‌اند.

مختاری رئیس خانه سینما در ادامه اظهار داشت: هجوم و حملات برخی نهادها به خانه سینما، موجب فرار سرمایه از این بخش سینما می‌شود و دولت ناگریز به سرمایه‌گذاری و یا جذب سرمایه‌گذار می شود. خوشبختانه میزان تولیدات سینما و موفقیت آنها در اکران عمومی نسبت به سال های قبل، ۱۰۰ درصد افزایش کمی و کیفی داشته است و سینما رونق گرفته است.

وی با اشاره به مشکلات پروانه ساخت و نمایش گفت: نوعی حکومت طایفه‌ای در سینما حکمفرماست. صدور مجوز ساخت و نمایش انگار از اعتبار مطلوبی برخوردار نیستند.

مختاری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر انفعال خانه سینما در خصوص هجوم به اهالی سینما گفت: در اینگونه موارد ابتدا باید کسی که به او توهین شده شکایت کند؛ چون شاکی خصوصی است. بعد به صنف او بر می‌گردد و در پایان خانه سینما اقدام می‌کند. ما اقدام به موقع کرده ایم و گاهی اوقات به طور عمد نخواستیم برخی اخبار و پیگیری ها منتشر و رسانه ای شود.

رئیس خانه سینما در خصوص کارت صنفی اعضای خانه سینما گفت: برخی کارت های صنفی خانه سینما، اعتباری صادر می شود و از تاریخ انقضا به بعد، دیگر عضو صنف محسوب نمی‌شوند.

موئینی نایب رئیس خانه سینما در خصوص اهانت برخی نشریه ها به اهالی سینما تصریح کرد: در مواقعی که برخی نشریات یا سایت ها غیر حرفه ای و غیر اخلاقی رفتار  می کنند و بیانیه منتشر می کنند، خانه سینما هیچگاه اهالی سینما که عضو تشکل ها و اصناف سینمایی هستند را تنها نمی گذارد و همواره تحت حمایت خانه سینما هستند. اما باید در مواقعی بگذارد که روال قانونی حق ملوکانه رعایت شود. اول باید اجازه دهیم که خود شخص از طریق صنف و تشکل خودش اقدام کند و سپس خانه سینما وارد شود.

آتیلا پسیانی سخنگوی خانه سینما اظهار داشت: هیات مدیره قبلی خانه سینما نسبت به اتفاقات، واکنش نشان می‌داد و نسبت به امور، رفتار واکنش گرا داشت و  این موجب شده اگر ما اینجا هستیم مدیون  آنها باشیم. اما مدیریت جدید برای واکنش ها مسیر و برنامه طراحی شده دارد.

منوچهر شاهسواری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر هزینه جشن خانه سینما گفت: در طول مدتی که اکران فیلمها بود و هر بخش نمایش فیلم و داوری داشت، مجموع هزینه های ۵ مراسم با همه تجهیزات حدود ۶۰۰ میلیون شده است. کسانی که از مشکلات و هزینه های برگزاری جشن در این سطح خبر دارند، می دانند که ۶۰۰ میلیون تومان، رقم ناچیزی است.

موئینی نایب رئیس خانه سینما در خصوص تفاهم‌نامه خانه سینما و صندوق هنر گفت: تفاهم‌نامه مدت‌ها روی دست ما ماند و مسئولان صندوق اعتباری هنر بدعهدی کردند و به تعهداتش عمل نکردند. این کش و قوس ادامه داشت، تا اینکه خانه سینما تصمیم گرفت بیمه تکمیلی هنرمندان را خودش برعهده بگیرد. ما این مسیر و رفتار خانه سینما و صندوق اعتباری هنر را به مدیرعامل جدید ارائه کردیم.

شاهسواری اظهار داشت: با توجه به اینکه با وجود تفاهم نامه مشترک و مناسب بین خانه سینما و صندوق اعتباری هنر به آن عمل نشده بود، تصمیم گرفتیم بیمه تکمیلی را برعهده بگیریم. طی جلسه خانه سینما با رئیس صندوق اعتباری هنر، وظایف روشن شد و عمل به تفاهم‌نامه در دستور کار قرار گرفت.

مختاری رئیس خانه سینما در خصوص تفاهم‌نامه جمعی صنوف سینمایی گفت: اصل ماجرا این است که باید بین کارفرما و تهیه کنندگان و کارگزاران تفاهم نامه ایجاد شود. سازمان سینمایی پیشنهاد داد که نظارت بر اجرای تفاهم‌نامه بین این دو طرف ذی نفع را برعهده گیرد.

موئینی نایب رئیس خانه سینما در خصوص صندوق بیکاری هنرمندان گفت: صندوق بیکاری هنرمندان پیش نیازهایی لازم داشت تا تشکل ها و صنوف پیمان جمعی ببندند و نیروها به کار گرفته شوند تا ببینیم بیکاری هنرمندان به چه صورت است. پیشانی تمام اهداف خانه سینما، امنیت شغلی اهالی سینما است. باید این پیمان جمعی برقرار شود تا با بررسی وضعیت هنرمندان بیکار راجع به آنها تصمیم بگیریم.

شهسواری مدیرعامل خانه سینما اظهار داشت: خانه سینما مدت ها در فکر و اندیشه علاقه‌مندانی بود که مایلند رشته های سینمایی  را به عنوان شغل ادامه دهند. باید با تشکیل باشگاه کارورزان برای علاقه‌مندان به سینما با آگاهی و آموزش به دنیای سینما بپیوندند. این وظیفه خانه سینماست که چنین شرایطی را فراهم کند که افراد مستعد در رشته های سینما در سراسر ایران، بتوانند در این حوزه فعالیت کنند. باشگاه کارورزان و خلاقان سینمای ایران یک فعالیت داوطلبانه است که علاقه‌مندان در یک فضای سالم و سازماندهی شده وارد عرصه سینما شوند.

مختاری در خصوص حق مولف و حق مالکانه اثر ایرانی اظهار داشت: حق مالکیت آثار داخلی فرهنگی هنری ما در خارج از کشور رعایت نمی‌شود اما در داخل کشور نیز متاسفانه رعایت و حفظ نمی‌شود. دولت باید حامی این حق باشد. حق مولف در دل حق مالکیت است و ابتدا باید حق مالکیت رعایت شود، تا حق مولف حفظ شود.

شاهسواری مدیر عامل خانه سینما نیز با انتقاد شدید از رعایت نشدن حق مالکیت هنری گفت: تا زمانی که حقوق مالکانه آثار سینمایی ایران از سوی همه نهادها رعایت نشود، همه اصناف و رشته های سینمایی دچار مشکل می شوند. حق مالکیت صاحب اثر سینمایی فقط در سالن سینمایی حفظ می شود اما تا به شبکه نمایش خانگی وارد می‌شود، به طور کلی از نظر مالکیت هنری این حق پایمال می شود. بسیارند سایت‌هایی که بدون اجازه مالک، اثر را منتشر می‌کنند.  باید کمیسیون فرهنگی مجلس به این موضوع ورود پیدا کند و این مشکل را برطرف کند.
 
مختاری رئیس خانه سینما با اشاره به رعایت نشدن حق صاحب اثر هنری در جامعه گفت: اتوبوس‌های بین شهری بدون اجازه آثار سینمایی را به نمایش می گذارند و سایت ها و ... نیز این حق را زیر پا می گذارند. سازمان سینمایی وقت، قول مساعد تعامل و همکاری خوبی در این زمینه داده اند که این موضوع هم، تا زمان این ریاست و مدیریت برقرار خواهد بود. بنیاد فارابی در مقطعی هزینه ها را برآورد و منتشر کرد ولی در مقطع بعدی از این کار خودداری کرد. انگار هیچ الزامی برای پاسخگویی نیست.

مختاری در خصوص فعالیت سخنگوی خانه سینما گفت: فعالیت سخنگوی خانه سینما با سخنگوی نهادهای دیگر متفاوت است و اگر آقای پسیانی سخنی از تصمیمات هیات مدیره نمی گوید، خواسته هیات مدیره است. خانه سینما پایگاه سینما است.

پسیانی نیز با اشاره به سخنان مختاری گفت: بنابر تصمیمات هیات مدیره جدید خانه سینما، فعالیت سخنگوی هیات مدیره با سخنگوی روابط عمومی و... تفاوت دارد. من سخنگوی هیات مدیره هستم و اخبار و سر تیترهای مورد نظر هیات مدیره را انتقال می دهم نه اخبار خانه سینما را.

راستین با اشاره به تغییر رفتار و روش های خانه سینما گفت: ما باید به عنوان خانه سینما و پایگاه خانواده و اهالی سینما، مسئولیت های مهمی بر عهده داشته باشیم. ما باید وزارت ارشاد را بابت اتفاقات صدور پروانه ساخت و نمایش مورد سوال قرار دهیم که چرا پای مجوزهایش نمی‌ایستد. شما باید از ما مسئولیت های مهمتر بخواهید. رسانه و سینما با هم خواسته ها و اهداف مشترک دارند. همه می خواهیم سینما پیشرفت کند. شان خانه سینما در حد نزاع ها و درگیری های سطحی نیست. در پرونده مرحوم کیارستمی وقتی خانواده کیارستمی پرونده را به وکیل سپردند، یعنی همراه رسانه ها پیگیر حق و روشن شدن واقعیت بودند. وقتی رسانه ها شان و درجه اعتبار هیات مدیره خانه سینما را بالا ببرند، دیگر با یک امضا از اعتبار نمی افتد؛ چون پشتوانه محکمی پیدا کرده است.

مختاری رئیس خانه سینما، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر انفعال خانه سینما در مقابل توهین و افترا به هنرمندان گفت: شاید در ظاهر و از نظر رسانه ها، خانه سینما واکنش زودهنگام نداشته است، اما شکایت و گلایه خانه سینما تا نهاد رییس جمهوری هم رفته و ما صدایمان را به گوش آقای روحانی رسانده ایم.

وی در خصوص تحریم برخی فیلم‌ها از سوی حوزه هنری گفت: ما حاکمیت سینما را در کشور نداریم. ما حرفمان را می‌گوییم و پنهان نمی‌کنیم. در اینجا باید رسانه ها، خانه سینما را یاری کنند.  
راستین اظهار داشت: باید طرحی تصویب شود در امور سالن های سینمایی، که اگر حوزه هنری نمیخواهد  یک فیلم یا حتی چند اثر  را اکران کند، هزینه این خودداری از اکران را بدهد.

مختاری در خصوص موضوعیت این نشست خبری گفت: ما پس از کناره گیری مدیرعامل قبلی جشن خانه سینما، جشن سینما را در پیش داشتیم و باید برای انعکاس و انتشار تصمیمات، زمانی را اختصاص می دادیم.

راستین نیز با اشاره به این موضوع که در خانه سینما کسی کرسی ثابت ندارد، گفت: تمام تصمیمات پس از طی شدن سلسله مراتب با مشورت و تصمیم‌گیری همه انجام می‌شود و در هر سطحی، اعضا با توافق آرا انتخاب شده اند.

مختاری در خصوص عضو ناپذیری اصناف سینما اظهار داشت: اصناف دو نوعند. باید در این خصوص به مسئله کرسی های ثابت و تصمیمات هر کدام از اصناف توجه کنیم.



انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار