نسخه های خطی نفیس از آثار شمس و مولانا شاعر و عارف نامی ایران زمین در کتابخانه حرم مطهر رضوی نگهداری می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ کارشناس مسئول اداره مخطوطات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان مقدس 187 نسخه نفیس خطی از مولانا جلال الدین بلخی و شمس تبریزی نگهداری می شود.

سید محمدرضا فاضل هاشمی افزود: از این تعداد 160 نسخه خطی مربوط به تالیفات مولانا یا تالیفات بزرگان و نویسندگان کهن در باره وی و اشعارش است.

وی گفت: 867 جلد کتاب چاپی از آثار مولانا و شرح یا گزیده ای از آثار این شاعر بزرگ مربوط به نویسندگان ایرانی و غیرایرانی و 27 جلد نسخه خطی نفیس درباره شمس تبریزی توسط نویسندگان متعدد نوشته شده در این گنجینه نگهداری می شود.

فاضل هاشمی افزود: بیشتر نسخ خطی مربوط به مولانا در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی، دیوان 'مثنوی معنوی' این شاعر و عارف بزرگ ایرانی است که توسط واقفان صاحب نام از جمله رهبر معظم انقلاب و میرزا رضا کرمانی به این کتابخانه هدیه شده است.

وی گفت: نسخه نفیسی از 'مثنوی معنوی' در گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس وجود دارد که بین سال های 1280 تا 1282 قمری کتابت شده که خوشنویسی این نسخه با خط نستعلیق، تذهیب و نقاشی فوق العاده آن با نقش های مختلف از گل های مختلف بر حاشیه صفحات، بر ارزش این اثر افزوده است.

کارشناس مسئول اداره مخطوطات کتابخانه آستانقدس رضوی افزود: از دیگر نسخ خطی مربوط به مولانا در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی می توان به جواهر الاسرار، شمس تبریزی، لطایف اللغات، لباب والباب مثنوی و گلشن توحید اشاره کرد.

وی گفت: قدیمی ترین نسخ خطی مربوط به مولانا در گنجینه مخطوطات این کتابخانه، نسخه ای از مثنوی معنوی مربوط به قرن نهم هجری قمری است.

فاضل هاشمی افزود : همچنین حدود 223 کتاب چاپی نیز در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی درباره شمس تبریزی که مربوط به نویسندگان معاصر است، وجود دارد.

انتهای پیام//ف.ض

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.