آمریکا از بیم توفان ماتئو، نیروهای خود را از گوانتانامو خارج می‌کند

بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی، توفان سهمگین ماتئو، کوبا، هائیتی و جامائیکا را تهدید می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، در پی پیش‌بینی وقوع یک توفان شدید در دریای کارائیب، آمریکا اعلام کرد صدها نفر از نیروهای نظامی خود و خانواده‌های آنها را با هواپیما از پایگاه دریایی خلیج گوانتانامو خارج خواهد کرد. گفته می‌شود این توفان که "ماتئو" نام دارد، پس از توفان فلیکس در سال 2007، پرقدرت‌ترین توفان در منطقه آتلانتیک خواهد بود و کشورهای کوبا، هائیتی و جامائیکا بیشترین خسارت را از این توفان خواهند دید. 

خلیج گوانتانامو در جنوب ایالتی به همین نام در کشور کوبا است که از سال 1903 بر اساس قراردادی بین این کشور و آمریکا در کنترل دولت آمریکاست. زندان معروف گوانتانامو نیز در همین منطقه قرار دارد.

هائیتی نیز برای به حداقل رساندن تلفات احتمالی این توفان که سرعت آن حدود 240 کیلومتر در ساعت پیش‌بینی شده است، روند تخلیه ساکنان جزایر حاشیه‌ای خود را از طریق کشتی و قایق آغاز کرده است.

به گفته مرکز ملی توفان آمریکا، توفان ماتئو با بارش شدید و سیلابی باران نیز همراه خواهد بود و میزان بارش در جامائیکا به بیش از 60 و در هائیتی به حدود 100 سانتیمتر خواهد رسید. در کوبا و کلمبیا نیز برای مقابله با این توفان، وضعیت قرمز اعلام شده است.

گفته می‌شود توفان ماتئو در اوایل سه‌شنبه به کوبا خواهد رسید و شدت آن در پایان هفته به نقطه اوج خود خواهد رسید. قدرت این توفان در مقیاس سفیر – سیمپسون، 4 از 5 برآورد شده است.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار