وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت

در هفته گذشته وزارت بهداشت همزمان با برگزاری جشن نفس، آماری از بیماران نیازمند اهدای عضو اعلام و شایعه تولید داروی درمان قطعی دیابت را تکذیب کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جشن بزرگ نفس، پوشش بیمه سلامت برای مناطق حاشیه نشین شهرها، تکذیب شایعه درمان قطعی دیابت و کافی بودن واکسن آنفلوآنزا در کشور از مهمترین رویدادهای این هفته وزارت بهداشت بوده است. 

٣٥ هزار نفر در ليست پيوند اعضا
علی نوبخت رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس در مراسم جشن نفس گفت: پيوند اعضا به عنوان يكي از پیشرفته ترين روش هاي درمانی شناخته شده است و ايران دستاوردهای عظيمی در حوزه بهداشت از اوايل انقلاب تاكنون همچون علم باروری به دست آورده، به طوری كه از ميان يكصد هزار نفر تنها ٢٥ زن باردار فوت می كنند كه اين آمار در جهان ٢٨ نفر به ازاي يكصد هزار نفر است.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه به دليل تصادفات جاده ای ٢٥ هزار نفر در سال دچار سانحه مي شوند، اظهار کرد: از این تعداد ٥هزار نفر دچار مرگ مغزی مي شوند و حداكثر ٥٠ درصد آنها مي توانند اهداي عضو كنند و هم اكنون ٣٥ هزار نفر در ليست انتظار پيوند عضو قرار دارند و براي آنكه بتوانيم موضوع را نهادينه كنيم نكات فني بايد تقويت شود.

پوشش بیمه سلامت برای مناطق حاشیه نشین شهر
ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت گفت: در طرح تحول سلامت 10 میلیون نفر از افراد ساکن در حاشیه شهر ها بیمه شده که این نشان دهنده دلسوزی مسئولان در وزارت بهداشت است اما بعضی از افراد خودی از طرح تحول نظام سلامت ایراد گرفته و سبب ضربه زدن به این کار بزرگ هستند.

قائم مقام وزیر بهداشت ابراز داشت: در سال های گذشته داروهای گران شیمیایی وارد کشور می شده که در همان زمان مراکز بهداشتی در روستاها از کمبود قطره اهن و ویتامین ها رنج می بردند و اگر پزشکان به اهداف اصلی توجه نکرده دیگران جایگاه جامعه پزشکی را  برای ما تعریف کرده و این به ضرر پزشکان است.

درمان قطعی دیابت از سوی دانشمند ایرانی شایعه‌ای بیش نبوده است
ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر درمان دیابت با کشف یک گیاه توسط دانشمندان ایرانی با تکذیب این خبر، گفت: داروهای گیاهی برای کاهش قند خون وجود دارد ولی تاکنون هیچگونه درمان قطعی با این داروها برای دیابت اعلام نشده است. 

وی تاکید کرد: عکسی که در فضای مجازی با حضور وزیر بهداشت منتشر شده مربوط به همایش دیابت آذر ماه سال 94 است و هیچ گونه همایش بین المللی مربوط به دیابت در سال جاری برگزار نشده است. 

حریرچی با بیان اینکه طی تماس با انجمن دیابت مسئولین این انجمن هم این خبر را تکذیب کردند، افزود: هر گونه خبری که مورد تایید وزارت بهداشت باشد از طریق سایت مربوط به خود وزارت بهداشت به نام سایت "وبدا" منتشر می‌شود و اعلام هرگونه خبر در فضای مجازی بدون اعلام منبع غیر مستند است و افراد نباید هیچگونه توجهی به آن داشته باشند.

واکسن آنفلوآنزا به اندازه کافی موجود است/ این واکسن برای همه مجاز نیست
معاونت بهداشتی وزارت بهداشت آموزش و درمان در خصوص آخرین وضعیت واکسن آنفولانزا بیان کرد: از نظر موجودی اکنون هیچ کمبودی برای تزریق واکسن آنفولانزا وجود ندارد.

وی تمام واکسن‌های موجود را مورد تأیید وزارت بهداشت دانست و تصریح کرد: تزریق این واکسن‌ها برای زنان باردار، سالمندان، بیماران دچار نقص ایمنی، بیماران مزمن قلبی، ریوی، کلیوی و نیز کودکان زیر 5سال توصیه می‌شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه کودکان سه تا 6 ماه باید طی سه نوبت به فاصله یک ماه نصف واکسن را تزریق کنند، افزود: برای کودکانی که در گذشته از این واکسن استفاده کردند، یک نوبت تزریق کفایت می‌کند.

 16 هزار مرگ و میر در سال ناشی از حوادث ترافیکی
معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره وضعیت نامطلوب ایران در حوزه‌های بیماری‌های غیرواگیر گفت: ایران حتی از برخی کشورهای منطقه نیز وضعیت بدتری دارد.

وی مرگ‌ومیر سالانه مردم بر اثر بیماری‌های غیرواگیر را 38میلیون در جهان عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه 80 درصد مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در افراد زیر 70سال اتفاق می‌افتد. 

لاریجانی گفت: بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های تنفسی را چهار بیماری‌ اصلی این حوزه هستند که با کنترل این بیماری‌ها می‌توان در دیگر بیماری‌های غیرواگیر نیز اقدامات مؤثری انجام داد، زیرا بیش از 82 درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر مربوط به این چهار بیماری است. 

وی با بیان اینکه ریسک فاکتورهای همه بیماری‌های غیرواگیر در جهان تقریباً مشابه یکدیگر هستند، ادامه داد: مشکلات تغذیه‌ای یکی از عمده‌ترین چالش‌های کشور است زیرا بر اساس آمار بسیاری از مواد غذایی مفید مانند ماهی و لبنیات در سبد خانوار ایرانی از جایگاه پایینی برخوردار هستند و علاوه بر آن میزان مصرف سیگار و دخانیات نیز بسیار بالا است. 

اعزام بیمار به خارج از کشور به صفر رسیده است
آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: با توجه به هزینه های سرسام آور غربالگری های ژنتیکی امکان بهره مندی از تمامی این خدمات در کشور وجود ندارد ،آزمایش‌های ژنتیکی مانند یک تیغ دو لبه هستند،این آزمایشگاه‌ها به حوزه سلامت کمک می‌کند و از طرفی دیگر بسیار گران و هزینه‌بر هستند. 

وی عنوان کرد: اکنون اعزام بیمار به خارج از کشور برای بهره‌گیری از خدمات ژنتیکی تقریبا به صفر رسیده ولی ضروری است با تلاش فراوان، ارسال برخی از نمونه‌ها به خارج از کشور را نیز به حداقل برسانیم.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه امروزه بیش از 600 کلینیک در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: در حدود 250 این کلینیک‌ها فعالیت‌های فوق تخصصی به مردم ارائه می‌دهند. 

فراوانی "سرولوژی مثبت" در بین افراد بالای 50 سال
رضا ملک‌زاده معاون پژوهشی وزارت بهداشت بیان کرد: بسیاری از تست‌های ژنتیکی با وجود مثبت بودن منجر به بیماری نمی‌شوند،بنابراین علم ژنتیک با پیچیدگی‌های بسیاری همراه است و گاهی اوقات این مشاوره‌ها سبب نگرانی بی‌مورد  خانواده‌ها می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه بیشتر افراد بالای 50 سال دارای سرولوژی مثبت هستند، افزود: با وجود مثبت بودن این آزمایش مجاز به تجویز آنتی‌بیوتیک در بسیاری از این افراد نیست. 

معاون پژوهشی وزارت بهداشت عنوان کرد: متاسفانه تنها حدود 20 درصد از بیماری‌های ژنتیکی را می‌توان تشخیص داد و طیف وسیعی از این بیماری‌ها قابل تشخیص نیستند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار