سیستان وبلوچستان

کشیدن سیگار، بزرگ‌ترین عامل خطر برای ایست قلبی است

یک پزشک متخصص قلب و عروق گفت: خطر بیماری‌های قلبی در افراد سیگاری، دو تا چهار برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگار جوان از زاهدان.، دکتر حسینی‌زاده اظهار داشت: استرس بطور مستقیم و غیر مستقیم می تواند به بیماریهای قلبی و بروز حملات قلبی منجر شود. استرس بطور غیر مستقیم با افزایش رفتارهای پرخطر همچون پرخوری، بی تحرکی، روی آوردن فرد به سیگار و مواد مخدر، افزایش فشار خون و کلسترول ریسک بیماریهای قلبی و حمله قلبی را افزایش می دهد.

وی بیان کرد: استرس می تواند باعث بیماریهای قلبی-عروقی، تنفسی، جنسی، معدی روده ای، اختلالات تغذیه ای، اعتیاد و حتی مرگ گردد. حملات قلبی عمدتا در بین ساعات 4 تا 10 صبح روی می دهند. این امر می تواند به علت افزایش سطح آدرنالین خون، افزایش فشار سیستولیک خون و یا افزایش غلظت خون در صبح هنگام می باشد.

دکتر حسینی‌زاده خاطر نشان کرذ: بزرگ‌ترين خطر بي‌توجهي به سكته قلبي و علائم آن، مرگ است و در غير اين صورت فرد دچار نارسايي قلبي، تنگي تنفس، خستگي زودرس و علائم نارسايي قلبي همچون ورم پا و تندي ضربان قلب در هنگام فعاليت و استراحت مي‌شود.

وی بیان کرد: افزایش فشارخون، کار قلب را زیاد می کند و موجب بزرگی قلب و ضعف آن در طول زمان می شود. هم چنین این مساله، خطر حمله قلبی، نارسایی کلیه و نارسایی احتقاقی قلب را افزایش می دهد. هنگامی که افزایش فشارخون با چاقی، کشیدن سیگار و دیابت همراه باشد، خطر سکته قلبی و مغزی افزایش بیشتری می یابد.

وی ادامه داد: بیماری دیابت به طور جدی خطر بیماری قلبی - عروقی را حتی(با تحت کنترل داشتن میزان قندخون) افزایش می دهد. بیش از 80 درصد بیماران مبتلا به دیابت به شکلی از بیماری های قلبی عروقی تلف می شوند. اگر دیابت دارید، مهم است که هر عامل خطرسازی را تحت نظر و کنترل داشته باشید.

وی در پایان گفت: خطر بیماری عروقی قلب با افزایش کلسترول بالا می رود. هنگامی که دیگر عوامل خطر ساز نیز وجود دارند، این خطر هم بیشتر مطرح شود. میزان کلسترول هم چنین تحت تاثیر سن، جنس، توارث و تغذیه قرار می گیرد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار