معاون امورتوانبخشی سازمان بهزیستی کل کشور:

200 میلیون اعتبار برای تربیت رابطان ناشنوایان اختصاص داده شد/صدور پلاک ویژه برای خودروی معلولان ناشنوا

معاون امورتوانبخشی سازمان بهزیستی کل کشور از اختصاص بودجه 200ملیونی برای تربیت رابطان ناشنوایان در استان تهران خبر داد.

اختصاص اعتبار 200 میلیونی  برای تربیت  رابطان ناشنوایانبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین نحوی نژاد معاون امورتوانبخشی سازمان بهزیستی کل کشور در نشست خبری که امروز (سه شنبه)در سازمان بهزیستی کل کشور برگزار شد،  با تأکید بر اینکه در استان تهران برای تربیت رابطان ناشنوایان ودجه 200ملیونی  اختصاص داده شده است، ظهار داشت: از هر 10هزار تولد در کشور 3 تا 4 هزار نفر ناشنوا و کم شنوا هستند.

وی با بیان اینکه 50 درصد ناشنوایان منشا ژنتیکی  دارد، گفت: در لایحه برنامه ششم با اجبار مشاوره ژنیتیک سعی در جلوگیری در این زمینه شده است.

معاون امورتوانبخشی سازمان بهزیستی کل کشور با اشاره به  مشکلات و  عوارض گسترده  ناشنوایی و کم شنوایی  افزود:  در سال 1395، 65درصد از کودکان ناشنوا و کم شنوا شناسایی و مورد حمایت سازمان بهزیستی قرار گرفته اند.

نحوی نژاد با بیان اینکه شناخت اختلال و آموزش کودکان و مادران آنها در مراکز ناشنوایان و کم‌شنوایان انجام می گیرد، افزود: با مشارکت والدین، معلولان ترخیص موفقی دارند و به مدارس عادی  می‌روند.  

وی با تأکید بر اینکه 14درصد معلولان در گروه شنوایی قرار می‎گیرند، تصیح کرد: با توجه به رشد 25 درصدی از سال 92 تا 94، 40درصد اعتبارات توانبخشی در سال‌های گذشته به این گروه اختصاص داده شده است.

معاون امورتوانبخشی سازمان بهزیستی با بیان اینکه توان بخشی  و ارائه خدمات بعداز عمل در مراکز توان بخشی  انجام می شود،گفت: گفتار درمانی و انجام به موقع آن یکی از مسائل مورد بحث است. در قانون جامع، خدمات گفتار درمانی در شمول بیمه قرار گرفته و سعی در کاهش  هزینه های خانواده در گفتار درمانی شده است.

وی با اشاره به کاشت حلزون در کشور گفت: ازسال 1386 به بعد 6 هزار و 200 کودک تحت جراحی کاشت حلزون  قرار گرفته اند که از این تعداد یک‌هزار و 650 نفر مربوط به سال 94 بوده اند.

نحوی نژاد با بیان اینکه دانشجویان معلول تحت حمایت 18 هزار و 500 نفر هستند، تأکیدکرد: شهریه این دانشجویان از سال1383 تا سقف400میلیون ریال پرداخت می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح توانمند سازی با کمک NGOها در 13 استان کشور شروع به کار کرده است، بیان داشت: تربیت رابطان ناشنواهای تمام وقت با اعتبار 200 میلیون تومانی در تهران و استفاده از اعتبارات خود شهرستان در دستور کار است.

معاون امورتوانبخشی سازمان بهزیستی افزود: اشتغال و حمایت از  کاریابی ناشنوایان و کم شنوایان  از جمله مسائلی است که با برگزاری دوره هایی در داخل و خارج از کشور به آن پرداخته شده است و با انعقاد قراردادی با  یکی از کارفرماها 100 فرصت شغلی ایجاد کرده‌ایم. 
 
وی تصریح کرد: بوجه 500 میلیون تومانی برای مناسب سازی خودروی معلولان از جمله  ناشنوایان اختصاص داده شده است و به طور آزمایشی برخی از خانه معلولان مناسب سازی شده است.

نحوی نژاد با تأکید براینکه طبق توافق با نیروی انتظامی، در آینده‌ای نزدیک برای معلولان ناشنوا پلاک ویژه خودرو صادر می شود، گفت: این پلاک تنها ویژه معلولان جسمی و حرکتی است که فعلا با توافق اولیه برای معلولان شنوایی شدید صادر می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار