اهواز؛

صادرات میلیون ها دلار کالا توسط تعاونی‌های مرزنشین

در 5 ماهه نخست امسال انواع کالا به ارزش 20 میلیون و 268 هزار و 88 دلار توسط تعاونی‌های مرزنشین خوزستان صادر شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، عبدالکریم انصاری معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در خصوص مبادلات مرزی تعاونی‌های مرزنشینان در سال جاری اظهار کرد: در پنج ماهه امسال از طریق 22 تعاونی فعال مرزنشین در سطح استان، 42 هزار و 572 کیلوگرم کالا به ارزش 20 میلیون و 268 هزار و 88 دلار معادل 616 میلیارد تومان صادر شد که این کالاها شامل انواع میوه و تره‌بار، ماهی، آجر بلوک، نمک معمولی، کاشی، پودر و مایع لباسشویی بوده است.

وی افزود: همچنین در این مدت 640 کیلوگرم کالا شامل برنج، کولر گازی و یخچال فریزر به ارزش ریالی 55 میلیارد ریال معادل بیش از یک میلیون دلار از طریق تعاونی‌های مرزنشین استان وارد شده که این کالاها عمدتا از کشورهای عراق، کویت و بلاروس به استان وارد شده‌اند.

انصاری با اشاره به برنامه‌های اداره کل تعاون خوزستان جهت ارائه آموزش‌های بازاریابی به تعاونی‌های مرزنشین خاطرنشان کرد: از 25 تا 29 مهرماه امسال نمایشگاه کالای ایرانی در بصره عراق برگزار خواهد شد و اکنون در حال اطلاع‌رسانی این نمایشگاه هستیم تا تعاونی‌های مرزنشین نیز بتوانند در این نوع نمایشگاه‌ها مشارکت و مرزنشینان بیشتری جهت دریافت کارت مبادلات مرزی اقدام کنند.

وی با اشاره به استقرار حدود یک میلیون و 200 هزار نفر در مرزهای استان بیان داشت: بخشی از جمعیت مرزنشینان خوزستان در شهرستان آبادان و خرمشهر مستقر هستند و به علت این‌که این دو شهرستان در منطقه آزاد قرار دارند، مردم این شهرستان‌ها دیگر نمی‌توانند از امتیازات تعاونی‌های مرزنشین برخوردار باشند.

انصاری تصریح کرد: بنابراین باید تاکنون حداقل 800 هزار کارت مبادلات مرزی برای جمعیت مرزنشین استان صادر شده باشد اما تا به امروز کمتر از 300 هزار کارت مبادلات مرزی صادر شده است. بنابراین در تلاش هستیم تا مرزنشینان ما به سمت تشکیل تعاونی‌های مرزنشین و دریافت کارت مبادلات مرزی بروند.

وی گفت: اکنون 22 تعاونی فعال مرزنشین با عضویت 242 هزار و 500 نفر که 68 هزار و 300 خانوار را تشکیل می‌دهند، در استان فعالیت می‌کنند. از طرفی از سال گذشته مقرر شد که حداقل 5 تعاونی صنفی و شغلی توسط مرزنشینان تشکیل شود و اکنون در همین راستا تعاونی فرهنگیان شادگان، تعاونی کشاورزان دشت‌ آزادگان و همچنین یک تعاونی دیگر در این شهرستان و تعاونی‌های دیگری نیز در دست اقدام هستند.

انصاری اظهار کرد: بنابراین در تلاش هستیم تا به خانوارهای عضو تعاونی‌های مرزنشین سهمیه سوخت اختصاص داده شود و ماهانه به هر خانوار 2500 لیتر سوخت تعلق بگیرد تا بتوانند با این حجم سوخت، صادرات را انجام دهند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.