داستان تعلیق و ابطال برخی انتخابات فدراسیون های ورزشی

بحث نامه های اخیر به فدراسیون های ورزشی ایران و تعلیق و ابطال انتخابات این روز ها حرف اول ورزش ایران است که ذهن خیلی ها را به خود معطوف کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه توپ وتور باشگاه خبرنگاران جوان:مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در نامه‌ای جداگانه به چند فدراسیون و کمیته المپیک کشورمان خواستار پاسخ کتبی درباره دخالت یا عدم دخالت دولت در عزل و نصب‌ها در ورزش کشورمان شدند.

دخالت دولت در امور فدراسیون‌های ورزشی  همیشه مورد توجه کمیته بین المللی المپیک بوده و حتی با حساسیت زیادی که مسئولان جهانی رو به رو شد به طوری که پیش از المپیک تعدادی از کمیته‌های ملی المپیک در جهان تعلیق شدند.

 به طور مثال کویت یکی از کشورهایی بود که اجازه حضور در المپیک را پیدا نکرد و ورزشکاران این کشور زیر پرچم کمیته بین‌المللی المپیک به رقابت پرداختند. 

همچنین IOC هشدارهایی را هم به برخی کشورها در این خصوص داده است اما جالب اینجاست  بعد از بازی‌های المپیک ریو مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک در نامه‌ای به برخی از فدراسیون‌های ورزشی و همین طور کمیته ملی المپیک ایران به صورت کتبی خواستار پاسخگویی به این سوال شدند که آیا دولت و وزارت ورزش دخالتی در عزل و نصب‌ها در امور فدراسیون‌ها دارد یا خیر. 

IOC در نامه‌هایی جداگانه به فدراسیون‌های دوومیدانی، کشتی، بسکتبال، والیبال و تیراندازی خواستار پاسخگویی به این سوال شده است. حتی از برخی فدراسیون‌ها خواسته تا اساسنامه خود را به IOC بفرستند.
بحث تعلیق فدراسیون های ورزشی کهنه تر از این حرف هاست و این بیشتر به حربه ای برای رسیدن به صندلی ریاست می ماند و در این راه اگر درست آخر تعلیقی هم نصیب ورزش ایران شود باز هم زخمی است که از داخلی ها می خوریم.در ورزش ایران رقابت برای تصدی پست هایی همچون ریاست فدراسیون و برخی هیئت ها و انجمن های ورزشی همیشه وجود داشت است.

اما رقابت در این مدل گهگاه بسیار ناجوانمردانه است و گاهی یادمان می رود ما ایرانی هستیم و فقط به خاطر چند رای ناقابل که نتوانستیم کسب کنیم جریان را وارونه جلوه می کنیم و با یک نامه به آن طرف آب ها جایی که دنبال سوژه برای ایران می گردند می فرستیم و خودمان زمینه ساز دخالت مجامع بین المللی در ورزش ایران می شویم .چند صباحی است که دوباره بحث تعلیق ورزش ایران در برخی رشته ها به دلیل دخالت دولت شنیده می شود و نامه هدید آمیز کمیته بین المللی المپیک حاکی از چالش جدیدی در ورزش ایران است.

در خواست ارسال اساسنامه فدراسیون های ورزشی در پی برگزاری انتخابات چند فدراسیون نشان می دهد باز هم عده ای از انتخابات ناراضی هستند,نامه های پنهان از خودی ها به بیگانگان نشان می دهد اینجا نام ایران در میان نیست و تشخیص ها و تصمیم ها شخصی است.

کمیته بین المللی المپیک چرا پیگیر انتخابات ایران است و این اطلاعات غلط را از کجا آورده است سئوالی است که باید ناشران نامه های پنهان به آن جواب بدهند,در مورد انتخابات فدراسیون های ورزشی در این مورد برخی اوقات ما هم عقیده داریم وزارت ورزش گزینه های را اصلح تر می داند اما هنوز در این مورد خاص دخالتی به صورت مستقیم اثبات شده است اما ایراد اساسی به انتخابات در فدراسیون های ورزشی ایران آنجایی وارد است که بحث سرپرستی های ادامه داد و خارج از محدوده زمانی قانونی شکل می گیرد.

روز گذشته بحث ابطال انتخابات فدراسیون جودو نیز همانند تیر اندازی منتشر اما هیچکس این موضوع را تایید نکرد,فدراسیون های دیگری نیز وجود دارند که در حال حاضر در انتظار برگزاری انتخابات هستند و با سرپرستی اداره می شوند اما جمع آوری رای پس از مذاکرات با هیئت های تابعه کار سختی نیست.

اساسنامه ارسالی به کمیته بین المللی المپیک پس از بررسی های لازم توسط کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و تایید دولت انجام پذیرفت و در موعد مقرر و قانونی به سر انجام رسید,در هفته اخیر شایعه ابطال برخی انتخابات فدراسیون های ورزشی نشان داد عده ای نمی خواهند این بحث پایان پذیرد و نفع خودشان را در این می دانند که در این آتش دستی داشته باشند شاید اگر خوشبینانه نگاه کنیم فقط دنبال صندلی مدیریت باشند و در حالت بدبینانه هم ضربه به ورزش ایران اسلامی است.

وزارت ورزش و جوانان نقش اساسی و محوری در این قضایا دارد و اگر انتخابات برخی فدراسیون ها را به موقع برگزار می کرد و در چارچوب قانون عمل کرده بود امروز آنهایی که شایعات تعلیق و ابطال را منتشر می کنند دستشان از این بازی کوتاه بود.

اما مسئولان نظرات متفاوتی درباره این اساسنامه داشتند که به آن می پردازیم.

داستان تعلیق و ابطال برخی انتخابات فدراسیون های ورزشی

محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال در این خصوص گفت:نامه IOC  اولین بار نیست که مطرح می شود و برای آخرین بار هم نخواهد بود اما با توجه به این شرایط ما باید پیگیر این باشیم که  کمیته ملی المپیک  IONC چرا بر خلاف نظر مجمع عمل کرده است و در واقع رئیس کمیته پیشین را خودش تعویض کرده و باید بگویم نقض قانون اینجا شکل می گیرد  و فارغ از اینکه نامه ای از کمیته ملی المپیک برای ما ارسال شده یا خیر، اعضای اجرایی کمیته المپیک سر خود عمل کردند و مجمع تشکیل ندادند برای اینکه اعضای مجمع المپیک را انتخاب کنند  و خودشان دست به کار شدند و یک سری افراد را معرفی کردند.

وی افزود:در فدراسیون های ورزشی اساسا دخالتی در رشته های  کشتی، دو میدانی، بسکتبال، والیبال و تیراندازی صورت نگرفته ولی آن چیزی که مد نظر فدراسیون جهانی می باشد این است که باید خود آنها اقدام کنند که ببیند عزل و نصبی یا دخالتی صورت گرفته یا نه اما جالب است که در فاصله کمتر از دو ماه مانده به  انتخابات کمیته ملی المپیک کشورمان این قضیه مطرح می شود.

داستان تعلیق و ابطال برخی انتخابات فدراسیون های ورزشی

محمود مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال اظهار داشت: تفکر این که مداخله دولتی در امور فدراسیون صورت می گیرد، از پایه اشتباه است، در سال های حضورم در فدراسیون بسکتبال هرگز شاهد مداخله بخش های دولتی از جمله وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در امور فدراسیون نبوده ام.

داستان تعلیق و ابطال برخی انتخابات فدراسیون های ورزشی

مهندس مصطفی هاشمی طبا(رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی):
آقای هاشمی طبا در ابتدا گفت: من متن این نامه را هنوز ندیدم و فقط خبر آن را شنیدم  اما آن چیزی که مشخص است  ایران هم مثل سایر کشورها، ساختار دولتی آن در ورزش دخالت دارند اما اینکه چقدر  این دخالت که موجبات تعلیق ایران را فراهم بیاره یا نه بر می گردد به آن اساسنامه ایی که ما دوسال قبل به IOC دادیم و مورد تایید هم قرار گرفت و باعث شد انتخابات المپیک ما برگزار بشود.

وی در جواب این سوال که بعد از رقابت های المپیک هر 4 سال یک بار روی می دهد و انتخابات کمیته ملی المپیک کشور نیز برگزار می شود یا خیر گفت:امیدوارم که سر تاریخ خودش در آبان ماه برگزار شود  ولی با توجه به شرایطی که است یک سری اتفاقات داخلی باعث می شود که تحت شعاع قرار بگیرد و این انتخابات برگزار نشود یا خارج از زمان خودش انجام  شود اما آن چیزی که حائز اهمیت است اگر برای 5 فدراسیون نامه آمده که دولت در ورزش دخالت کرده  یا نه خود آن فدراسیون جهانی باید پیگیری کند و وظیفه IOC به هیچ عنوان نیست و این دخالت ها همیشه انجام شده و قضیه جدیدی نیست.

 درخشان :ابطال انتخابات جودو را تکذیب می کنم

رئیس فدراسیون جودو و کوراش در مورد شایعه ابطال انتخابات جودو گفت:کیومرث هاشمی انتخاب بنده را به عنوان رئیس فدراسیون جودو تبریک گفت و ابطال انتخابات جوسازی رسانه ای است.
محمد درخشان در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران در این باره گفت:رئیس کمیته ملی المپیک روز چهارشنبه انتخاب بنده را در تماس تلفنی تبریک گفت و اینکه گفته می شود کمیته ملی المپیک انتخابات جودو را مردو دانسته یک جوسازی رسانه ای است و صحت ندارد.

وی ادامه داد:رئیس فدراسیون جهانی جودو و رئیس اتحادیه جودوی آسیا در تماس تلفنی انتخاب بنده را به عنوان رئیس فدراسیون جودو و کوراش ایران تبریک گفتند و ما متن آن را روی خروجی سایت رسمی فدراسیون قرار دادیم.

درخشان ادامه داد:تا این لحظه هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است و انتخابات نیز در کمال قانون مداری و در چارچوب اساسنامه برگزار شده است و این شایعات زاییده ذهن برخی از رسانه هاست و شاید آنها از ما بیشتر می دانند.

به هر حال نامه کیومرث هاشمی برای تعویق انتخابات فدراسیون های ورزشی تا اصلاح اساسنامه بدست وزیر ورزش و حوانان رسید و انتخابات تا اطلاع ثانوی برگزار نخواهد شد اما امیدواریم در طول مدت باقیمانده از ریاست کیومرث هاشمی در کمیته ملی المپیک و محمود گودرزی در وزارت ورزش و جوانان خطر اینگونه بازی های بین المللی از سر ورزش ایران رد شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۱۱ مهر ۱۳۹۵
ای بابا کی فکر این حرفهاست میز و پست و... مهمتره بذار کار از کار بگذره بعد جلسات مفت و رفتن پول بیت المال شروع میشه اگه قرار ورزشیها بمونن و دیگران برن 90%مدیران فوتبال و خیلی از ورزشهای دیگر با درصد کمتری ریزش داره
آخرین اخبار