بهرمندی 36 روستای افغانستان از خدمات پروژه میثاق شهروندی

مراسم افتتاح پروژه میثاق شهروندی صبح امروز با حضور رئیس جمهور، رئیس اجرایی و جمعی از مسئولان در ارگ ریاست جمهوری افغانستان برگزار شد.

در برنامه 'میثاق شهروندی' ۳۶ هزار قریه از خدمات اساسی مستفید می شودبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، پروژه بزرگ میثاق شهروندی صبح امروز با حضور محمد اشرف غنی، رییس جمهور، عبدالله عبدالله رییس اجرایی، اکلیل حکیمی وزیر مالیه و شماری از اعضای کابینه و اعضای شورای ملی افغانستان در ارگ ریاست جمهوری افغانستان رسما افتتاح شد.

این برنامه که برای ۱۰ آینده در نظر گرفته شده در سه مرحله تطبیق می شود که حدود ۳۶هزار قریه از این پروژه ای حیاتی مستفید خواهند شد.

اکبر رستمی سخنگوی وزارت انکشاف دهات به خبرگزاری بخدی گفت در پروژه های همبستگی ملی در سال های گذشته بیشتر پروژه های کوچک در سراسر کشور تطبیق شده که سهم هر خانواده به ۲ صد دالر می رسید.

آقای رستمی گفت که مهمترین دستاورد پروژه همبستگی ملی ۸۸ هزار و ۷ صد پروژه انکشافی را عملی کرده است و ۳۵ هزار شورای انکشافی را ایجاد کرده است.

سخنگوی وزارت انکشاف دهات گفت برنامه میثاق شهروندی که جاگزین پروژه همبستگی ملی می شود، اولین برنامه ای بین وزارتی حکومت است که در آن چندین وزارت شامل این برنامه ای حیاتی و مهم است.

به گفته رستمی، برنامه میثاق شهروندی یک قرار داد دو طرفه بین حکومت و شهروندان است که در آن وزارت های انکشاف و دهات، وزارت مالیه ، صحت عامه، وزارت معارف و اداره ارگان های محل شامل اند.

رستمی افزود که تمام وزارت ها از مجرایی میثاق شهروندی مکلف به تطبیق پروژه های انکشافی است که این خدمات تاثیرات مستقیم بر زندگی شهروندان داشته باشد.

اکبر رستمی گفت که ۶ خدمت اساسی از جمله خدمات صحی، خدمات تعلیم و تربیه، ترویج بهبودی تکنالوژی در روستاها، مدیریت آب ها، وصل ساختن روستاها به شهرهای بزرگ و برق رسانی را شامل می شود.

به گفته رستمی، از ۶ برنامه مذکور ۳ خدمات آن از قبیل صحت، تعلیم و تربیت و آب آشامیدنی همگانی است که در سرتاسر کشور تطبیق می شود.

برنامه میثاق شهروندی برای ۱۰ سال طرح ریزی شده است که از اول اکتبر ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶ برنامه های انکشافی آن در سه مرحله تطبیق می شود.

گفته شده مرحله اول این برنامه از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، مرحله دوم آن از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ و مرحله آخر آن از ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ تطبیق می شود و در این برنامه بیشتر از ۳۶ هزار روستا از این خدمات مستفید می شوند.

به گفته ای اکبر رستمی، ۹۱۰ میلیون دلار در پروژه میثاق شهروندی سهم وزارت انکشاف دهات است که ۵۴۳ دالر آن عملا موجود است.

رسامی گفت که ۴۰۰ میلیون آن توسط بانک جهانی پرداخت می شود و ۱۴۳ میلیون دلار آن را دولت افغانستان و باقی آن را جامعه جهانی و بانک جهانی پرداخت خواهند کرد.

بخدی نوشت: اکبر رستمی گفت برنامه میثاق شهروندی بزرگترین دستاورد حکومت وحدت ملی است که در کنفرانس حکومت افغانستان به عنوان بزرگترین تعهد اش از این پروژه یاد آوری خواهد کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، دهات ، وزارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار