همکاری ایران و کوبا برای تولید پنتاوالان رسما آغاز شد / ایران در یک قدمی تولید واکسن مننژیت

رییس انستیتو پاستور ایران با اشاره به نتیجه سفر اخیر به کوبا از امضای رسمی تفاهم نامه همکاری ایران و این کشور برای تولید واکسن های حیاتی نوترکیب در کشورمان خبر داد.

همکاری ایران و کوبا برای تولید پنتاوالان رسما آغاز شد / ایران در یک قدمی تولید واکسن مننژیت
مصطفی قانعی رییس انستیتو پاستور ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از امضای تفاهم نامه ای به منظور همکاری رسمی ایران و کوبا خبر داد و در این زمینه اظهار کرد: طبق این تفاهم نامه 8 نفر از طرف انستیتو پاستور برای گذران دوران آموزشی 6 ماهه ساخت واکسن پنتا والان به کوبا اعزام می شوند، زیرا طبق تفاهم صورت گرفته، واکسن نوترکیب پنتا والان بادانش کوبا و بواسطه سرمایه گذاری کشورمان تا 2 سال آینده در ایران به تولید داخلی می رسد. 

وی با بیان اینکه ساخت و تولید هر واکسنی مستلزم اخذ تاییدیه های نهایی از نظر استاندارد های کیفی است، تاکید کرد: پس از بازگشت تیم اعزامی از کوبا، تولید پنتاوالان به 6 ماه تست پایداری و بالینی نیاز دارد تا پس از  تاییدیه، به تولید انبوه برسد.

رییس انستیتو پاستور با تاکید براینکه یکی از والان های موجود در واکسن نوترکیب پنتاوالان همان واکسن هپاتیت B است که هم اکنون در ایران تولید می شود، گفت: البته در صورت ورود پنتاوالان خط تولید واکسن هپاتیت به صورت مجزا به کار خود ادامه می دهد و دانش فنی این محصول نیز قبلا از کوبا خریداری شده ولی در مورد پنتا، بواسطه اجرای طرحی مشترک، سود حاصله بین ایران و کوبا تقسیم می شود. 

تاکید رییس جمهور درخصوص نهایی شدن قراردادهای همکاری ایران و کوبا 
وی با اشاره به تاکیدات شخص رییس جمهور برای محکم تر شدن قراردادهای همکاری ایران و کوبا به ویژه در خصوص واکسن مننژیت، تصریح کرد: حضور وزیر بهداشت هم به عنوان وزیر و هم با سمت ریاست کمیسیون اقتصادی، منجربه نزدیکی ایران تا یک قدمی عقد قرارداد رسمی برای ساخت واکسن حیاتی مننژیت شد که پس از پنتا والان مهمترین گزینه همکاری بعدی ایران و کوبا به شمار می رود. 

قانعی در خصوص جریان تولید واکسن پنتا والان اظهار داشت: البته هم اکنون یک شرکت داخلی در کشور در حال تولید این واکسن است که در صورت عقد قردادش با پاستور، واکسن مننژیت تا 6 ماه آینده با منشاء داخلی در ایران تولید میشود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار