ساری

سبوس ،ثروتی که دور ریخته می شود

شالیکوبی های مازندران این روزها حال و روز خوشی دارند، خروارها شالی می آید و خروارها برنج است که روانه بازار می شود ، اما یک ماده غذایی مهم به نام سبوس برنج جا می ماند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، فصل کار شالیکاران پایان یافته است و حاصل دسترنج کشاورزان مازندرانی در کارخانه های فراوری به برنج تبدیل می شوند. اما در فرایند تبدیل ،سبوس برنج به عنوان ماده ای با ارزش غذایی فراوان از چرخه بهینه مصرف خارج می شود، تنها به این دلیل که مشتری براساس یک باور غلط تصور می کند برنجی که سفید تر باشد بهتر است.

سبوس ،ثروتی که دور ریخته می شود.

یکی از کارگران شالیکوبی در روستای کبوتردان بابلسر گفت: سبوس برنج پوسته دوم شلتوک است که برای خوراک دام و طیور استفاده می کنند.

سبوس برنج ،ثروتی است که بخشی از آن این روزها خوراک دام ها می شود و بخشی سوزانده ،تنها به یک دلیل مشتری، برنج سفید دوست دارد.

یکی از فروشندگان برنج در ساری گفت: برنج سبوس دار رنگش قهوه ای است به همین دلیل مشتری کمتر مشتاق به مصرف این برنج ها است.

سبوس ،ثروتی که دور ریخته می شود.

آقای خلخالی یکی از شالیکوبی داران ساری گفت:کشاورزان شلتوک های که برای فراوری به کارخانه شالیکوبی می آورند دوست دارند برنج سفید باشد و به شکل روغنی و قهوه ای نمی پسندند.

یکی از خانم ها در بازار شهید رجایی ساری گفت: از نوع برنج ها در بازار اطلاع ندارد ولی به نظرش برنج سفید بهتر است.

سبوس برنج ، نسخه شفا بخشی است برای آدم هایی که دنبال داروی برای لاغر شدن ، پرپشتی مو و داشتن پوست شاداب هستند.

سبوس ،ثروتی که دور ریخته می شود.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: سبوس برنج منبع خوبی از ویتامین ها و املاح معدنی از جمله آهن، منگنز، فلوراید و ویتامینهای گروه B و E است.

فاضل تبار افزود: بر خلاف سبوس برنج که دارای مقادیر بالای ویتامین B است، برنج سفید نه تنها ویتامین B ندارد بلکه حاوی ماده ای است که ویتامین B را رسوب می دهد.

سبوس برنج دو خاصیت درمانی دارد؛ به دلیل داشتن فیبر در درمان یبوست و ویتامین B برای جلوگیری از ریزش مو استفاده می شود.

برای این منظور سبوس را می‌توان هم به صورت خوراکی ، خوردن دم‌کرده سبوس و هم به صورت خارجی شستشوی موها استفاده کرد.

تحقیقات نشان داده که مصرف برنج قهوه ای در چین یکی از عوامل جلوگیری از پیری زودرس، ریزش و سفید شدن مو در بین چینی هاست.

سبوس ،ثروتی که دور ریخته می شود.

اما آقای بابا نتاج در روستای کبوتر دان بابلسر با راه اندازی نخستین کارخانه فراوری سبوس در مازندران به ظرفیت تولید سالانه 500تن توانست ثروتی که دور ریخته می شود را به فرصتی اقتصادی تبدیل کند.

بابا نتاج رییس کارخانه فراوری و بسته بندی سبوس در بابلسر در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، گفت: نخستین کارخانه بسته بندی بهداشتی سبوس را در استان راه اندازی کرده است.

وی گفت: 4 نوع محصول شامل سبوس برنج ،گندم ،جو وجوی دو سر در این کارخانه فراوری و بسته بندی و به کشورهای روسیه ، عراق ، بلاروس و افغانستان صادر می شود .

وی افزود: با راه اندازی این واحد برای 16تن از اهالی این منطقه و برا ی250تن نیز به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد شد و سالانه بیش از 2میلیارد تومان درآمد دارد.

سبوس ،ثروتی که دور ریخته می شود.

مدیر تولید کارخانه فراوری و بسته بندی سبوس با بیان اینکه سبوس خام دارای اسید فیتیک و بار میکروبی بالا است و مصرف آن در روده مشکل ایجاد می کند ، گفت: در این کارخانه با پایین آوردن اسید فیتیک و بار میکروبی سبوس ها ریز مغذی ها راحتر جذب بدن می شود.

ذکی پور افزود: برای بهره مندی از خواص این غذای معجزه آسا می شود مقداری پودر سبوس برنج که کاملاً نرم، قابل حل و خوش طعم هست را به ماست، سوپ، سالاد، خورشت، آبمیوه، شیر اضافه و مصرف کرد.

وی گفت: مصرف مرتب این ماده غذایی باعث کاهش استرس و افسردگی، درمان بیماری های عصبی و وسواس، و سلامتی پوست و اعصاب می شود.

سبوس ،ثروتی که دور ریخته می شود.

یک میلیون و 200هزار تن شلتوک سالانه در مازندران برداشت می شود که با توجه به ضریب تبدیل 10درصدی شالی به سبوس حدود 120هزارتن از این ماده غذایی از چرخه مصرف بهینه خارج می شود که با فراوری و بسته بندی می شود هم درآمد شالیکاران وهم سلامت جامعه را افزایش داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
قبادی
۱۹:۱۵ ۱۶ دی ۱۳۹۹
من می خوام به کار بسته بندی سبوس و صادر آن بپردازم ولی نمی دانم چطور شروع کنم؟چقدر هزینه می خواد و چه باید کرد؟
آخرین اخبار