سامح شکری: با عربستان درباره تغییر نظام سوریه اختلاف نظر داریم

وزیر خارجه مصر گفت موضع ریاض درباره سوریه بر لزوم تغییر نظام حاکم متمرکز است، اما قاهره درباره بحران این کشور چنین رویکردی اتخاذ نکرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، سامح شکری، وزیر خارجه مصر اعلام کرد قاهره و ریاض درباره حل مناقشه سوریه به ویژه در زمینه ضرروت تغییر نظام حاکم و رهبری این کشور اختلاف نظر دارند.

وی، که به نیویورک سفر کرده است، در گفتگو با برخی رسانه‌ها اعلام کرد موضع عربستان درباره سوریه بر لزوم تغییر نظام حاکم و رهبری این کشور متمرکز است، اما مصر درباره بحران سوریه  هرگز چنین رویکردی  اتخاذ نکرده است.

وزیر خارجه مصر تصریح کرد قاهره بر این عقیده است تحولات در سوریه باید منجر به تشکیل حکومتی جدید مطابق با اراده و خواست همه احزاب و طرف‌های سوری شود.

 شکری  در پاسخ به این پرسش که اگر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، از قدرت کنار برود ممکن است این کشور به سرنوشت عراق پس از صدام و لیبی پس از معمر قذافی دچار شود،‌ گفت این مسئله به مردم سوریه ارتباط دارد و نباید این موضوع را در قالب یک فرد خاصی قرار دهیم و یا اینکه وقت را برای بررسی زمان بعد از مناقشه سوریه تلف کنیم؛ بلکه در شرایط فعلی همه طرف‌ها باید تلاش های خود را برای رسیدن به توافق درباره ساختار نقشه خاص برای حل سیاسی بحران سوریه و چگونگی اجرایی کردن متمرکز کنند.

وی درپاسخ به این سئوال که آیا بر این عقیده است پس از دستیابی به موفقیت در سوریه اوضاع در این کشور پیچیده تر خواهد شد؟ گفت: البته. 

وزیر خارجه مصر افزود: پس از توافق  اخیر آمریکا و روسیه برای توقف درگیری‌ها در سوریه و برقراری آتش‌بس در این کشور،  که مورد حمایت جامعه بین المللی قرار گرفت، یک امیدواری ایجاد شده بود؛ اما در ادامه اتفاقات مانند گسترش تروریسم، همکاری و ادغام تروریست ها با گروه‌های معارض سوریه، حملات نظامی به ارتش سوریه و نیز حمله هوایی به کاروان کمک های انسان در حلب رخ داد و  همه مسایل توافق اخیر را تحت شعاع قرار داد و منجر به نقض‌آتش بس در سوریه شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار