در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی؛

روحانی: بحران سوریه فقط و فقط از طریق سیاسی حل و فصل می‌شود/هیچ کشوری نمی‌تواند توافق هسته‌ای را زیر سوال ببرد

رئیس‌جمهور کشورمان خواستار حل و فصل سیاسی بحران سوریه شد.

روحانی: بحران سوریه فقط و فقط از طریق سیاسی حل و فصل می‌شود
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "حسن روحانی،" رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه ان بی سی تأکید کرد فقط سیاست و نه جنگ موجب می شود جنگ داخلی در سوریه پایان یابد. 

وی گفت:« خیلی مهم است که درک کنیم بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و مشکلات سوریه باید قطعاً‌ به شیوه سیاسی حل و فصل شود.»

تخمین زده شده است از سال 2011 در جنگ سوریه، بیش از 400 هزارنفر کشته و 11 میلیون نفر آواره شده اند.

روحانی تاکید کرد مرزها و خاک سوریه باید بدون تغییر باقی بمانند.

وی گفت: "نقش صندوق رای و نقش مردم سوریه و عزم آن‌ها باید تنها تصمیم‌گیرنده برای آینده کشورشان باشد."

روحانی همچنین تقاضای جان کری – وزیر خارجه آمریکا – برای توقف عملیات هوایی جنگنده‌های روسی و سوری در بخش شمالی سوریه را رد کرد. روحانی گفت انجام این اقدام تنها به داعش و جبهه النصره – دو گروه تروریستی که با دولت سوریه می‌جنگند – کمک خواهد کرد. 

وی افزود: "آن‌ها (گروه‌های تروریستی) باید تحت فشار باقی بمانند. اگر عملیات جنگنده‌ها متوقف شود، 100 درصد آن‌ها سود خواهند برد."

روحانی همچنین به بمباران یکی از مواضع دولت سوریه به وسیله آمریکا که موجب کشته شدن تعدادی از نیروهای دولت بشار اسد شد، اشاره کرد.

روحانی به توافق هسته‌ای ایران که سال گذشته به امضا رسید نیز پرداخت. وی وزارت خزانه‌داری آمریکا را به دشوار کردن شرایط برای بانک‌ها و سایر موسسات مالی و اعتباری برای ایجاد رابطه با ایران، متهم کرد. روحانی تاکید کرد ایران پس از 8 سال که مدت توافق به پایان خواهد رسید، قصد ساخت هیچگونه سلاح هسته‌ای ندارد.

روحانی گفت هیچ کشور یا رئیس جمهور خاصی نمی‌تواند توافق هسته‌ای ایران را که در امضای آن 7 کشور شرکت داشته اند و سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر آن نظارت می‌کند زیر سوال برد.

روحانی در این‌باره گفت: "کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا می‌توانند درباره هر موضوعی که برایشان مناسب است سخن بگویند. اما فردی نمی‌تواند بگوید من این توافق را قبول ندارم و می‌خواهم مذاکرات را تجدید کنم."


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار