تبریز؛

اجرای موفقیت آمیز نخستین طرح لاستیک زدایی فرودگاهی کشور

نخستین طرح لاستیک زدایی فرودگاهی کشور با موفقیت در فرودگاه بین المللی تبریز اجرا شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛در این طرح یکی از شرکتهای دانش بنیان تبريزي با همكاري اداره كل تسهيلات و تجهيزات فرودگاهي شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران پس از دو و نیم سال برای نخستین بار در کشور موفق به اجراي محو آثار لاستيك هواپيما از سطوح پروازي باند هواپيما شدند.

این طرح با بهره گيري از مدرن ترين و اقتصادي ترين تكنولوژي آب پرفشار موسوم به واترجت در فرودگاه هاي كشور برای جلوگيري از لغزندگي بين چرخ هواپيما و آسفالت باند در حين نشست و برخاست هواپيما اجرا می شود.

جواد آلپار مجری طرح و مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در باره نحوه عملکرد این فن آوری گفت: در این طرح ، آب متمرکز با فشار 3 هزار بار بر روی لایه های لاستیک به جا مانده بر باند فرودگاه تزریق  و این فرایند موجب پاکسازی آسفالت باند و افزايش اصطكاك سطوح پروازي هواپيما می شود .

وی، امحاء لاستيك بدون آسيب به سطح باند فرودگاه و به روز بودن سامانه  محو آثار لاستیک از روی باند را  با روش فشار آب  از مزایای این طرح برشمرد.

آلپار خاطرنشان کرد احیاء مجدد اصطكاك كاهش يافته سطح باند با سرعت عمليات بسيار بالا یکی از مهمترين موارد كنترل ايمني نشست و برخاست در فرودگاه هاي پرترافیک است که با اجرای این طرح در كشور عملیاتی شده است.

وی افزود :دستيابي به ٢ فناوري توأم "تولید آب پرفشار بر روي خودروي واكنش سريع و نيز كنترل تزريق آب پرفشار روي سطوح پروازي" را با رعايت الزامات نگهداري بدون آسيب و بدون FOD روي باند فرودگاه نتيجه این تكنولوژي پيشرفته است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان هزینه تمام شده این فن آوری را یک میلیون دلار اعلام کرد و افزود : این فن آوری پیش از این تنها در اختیار آمریکا و آلمان بود كه با تحقق اين همكاري دانش بنيان در داخل كشور زمينه توليد كالا و خدمات تكنولوژي فوق در ايران نيز تحقق يافت.

قراملکی معاون عملیات فرودگاهی فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز هم در باره این طرح گفت : این فن آوری ، یکی از استاندارد های جهانی برای ارتقای سامانه های ایمنی فرودگاهی است که میزان خروج هواپیماها را از باند فرودگاه به طور قابل توجهی کاهش می دهد .

اداره كل تسهيلات و تجهيزات شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران برای ارتقاء ايمني سطوح پروازي فردگاهها كشور بعد از تاييد اولين عمليات مذكور در فرودگاه بين المللي تبريز، برنامه عملیات محو آثار لاستيك در همه فرودگاههای پرترافیک كشور را اجرايي کرد.

برهمين اساس طي امسال تا كنون اين عمليات در فرودگاههاي امام خميني، تبريز، مشهد و اصفهان اجرا شده و هم اکنون در ديگر فرودگاه ها با اولويت در حال اجراست.

آلپار آمادگی این شرکت دانش بنیان را برای صادرات تكنولوژي یاد شده و نيز آمادگي ارائه خدمات فني و مهندسي محو آثارلاستيك به فرودگاه هاي كشورهاي خارجي را اعلام کرد.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار