اردبیل؛

منطقه ویژه اقتصادی نمین گامی در راستای توسعه استان اردبیل

منطقه ویژه اقتصادی نمین در راستای توسعه اقتصادی استان اردبیل آماده جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی می باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ استان اردبیل استانی با قابلیت های فراوان کشاورزی، گردشگری و صنعتی و معدنی است بطوری که این استان در تولید برخی از محصولات کشاورزی مانند عدس و سیب زمینی رتبه اول و یا دوم کشوری را داراست و یا در زمینه گردشگری به دلیل وجود پتانسیل های خدادادی و تنوع اقلیمی یکی از استان های جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی می باشد.

ولی متاسفانه با وجود ظرفیت های فراوان در حوزه های مختلف اقتصادی ،جوانان مستعد این خطه زر خیز از معضل شدید بیکاری رنج می برند بطوریکه سالانه بسیاری از جوانان تحصیل کرده استان اردبیل به دلیل محدودیت های شغلی در این استان مجبور به مهاجرت به سایر شهر های صنعتی به خصوص شهر تهران می شوند.

هاشم مظفری کارشناس مسائل اقتصادی با ذکر اینکه نرخ بیکاری در استان اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است گفت: برای کاهش نرخ بیکاری در سطح استان اردبیل و افزایش سطح درآمد در این استان لازم است به بخش خصوصی در این استان بیش از پیش بها داده و زمینه های حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی را فراهم بکنیم.

وی معتقد است علاوه بر تامین زیر ساخت ها لازم است مزیت هایی را نیز برای جذب سرمایه گذار در استان اردبیل فراهم بکنیم که یکی از این مزیت ها می تواند تاسیس منطقه ویژه اقتصادی در استان اردبیل باشد.

مناطق آزاد و ويژه اقتصادی در راستای اهداف قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی كشور به عنوان راهكاری برای تعامل با اقتصاد و بازارهای هدف بين‌المللی تعريف و با تغيير استراتژی تجاری كشور از استراتژی جايگزين واردات به استراتژی تشويق و توسعه صادرات، توليد،صادرات و صادرات مجدد از اين مناطق از اولويت خاصی برخوردار شد.

وجود منطقه ویژه اقتصادی با قابلیت های ذاتی خود در قلب استان اردبیل می تواند مرهمی بر اقتصاد بیمار استان بوده و باعث تحرک و پویایی آن گردد و مزیتی برای حضور جدی و پر رونق سرمایه گذاران بخش خصوصی باشد.

اقبال عباسی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اردبیل در خصوص ویژگی های منطقه ویژه اقتصادی می گوید: منطقه ویژه اقتصادی نمین عبارت است از محدوده جغرافیایی مشخص در جوار فرودگاه و شهرک صنعتی شماره2 اردبیل که به منظور پشتیبانی از تولید و همچنین تامین کالا برای مصارف داخلی کشور و بدون رعایت مقررات صادرات و واردات و مراحل ثبت سفارش و یا محدودیت زمانی برای نگهداری در انبار و مقررات ارزی ، تحت شرایطی مطمئن و آسان توسط فروشندگان و تولید کنندگان خارجی و یا شرکای ایرانی آنها می باشد.

وی معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و ورود ماشین آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه اداری بدون عوارض گمرکی و اشتغال زایی را از اهداف و مزایای ویژه منطقه اقتصادی نمین می داند که می تواند باعث تحرک بخشی به اقتصاد منطقه ای شده و زمینه حضور در بازار های بین المللی را فراهم کرده و تجارت خارجی را در استان اردبیل رونق ببخشد.

منطقه ویژه اقتصادی نمین بعد از 4 سال از تصویب آن در مجلس شورای اسلامی بلاخره در سال 93توسط وزیر صنعت و معدن و تجارت کلنگ زنی شد و با ورود شرکت سرمایه گذاری شاهد رسما عملیات اجرایی آن آغاز شد.

محمد شهباز علیزاده مدیر منطقه ویژه اقتصادی نمین با ذکر اینکه قلب اقتصادی استان اردبیل بیش از 2هزار هکتار وسعت دارد گفت: برای این منطقه 5 فاز در نظر گرفته شده است که فاز نخست آن با وسعت 55 هکتار که متشکل از راه ورودی ، سر درها ساختمان های اداری و بانک ها و گمرک و انبار های مدرن و شیک می باشد طی 2سال آینده تکمیل شده و به ارایه خدمات خواهند پرداخت.

وی بیان کرد :150 میلیارد تومان هزینه برای راه اندازی این منطقه پیش بینی شده که تا کنون بالغ بر 5 میلیارد تومان از جمله حقوق بهره بردار، شرکت مشاور و شرکت های ژئوفیزیک و نقشه بردار و حصار کشی هزینه شده است.

این منطقه توانسته است در این مدت کوتاه نظر سرمایه گذاران بخش خصوصی را به خود جلب کرده و زمینه را برای حضور و استقرار صنایع مادر از جمله پتروشیمی فراهم بکند.

و ما امیدواریم با استقرار صنایع مادر در این منطقه شاهد کاهش نرخ بیکاری ، افزایش درآمد و بطور کلی شاهد رشد و توسعه همه جانبه استان اردبیل باشیم.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.