ابلاغ طرح عفاف و حجاب به دانشگاهها؛

سفرهای علمی دانشجویان در انتظار دستوری تازه

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم از ابلاغ طرح عفاف و حجاب خبر دادو گفت: منتظر ابلاغ آیین نامه اردوهای دانشجویی از سوی شورای اسلامی شدن دانشگاهها هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در نشست خبری که به مناسبت نهمین جشنواره ملی حرکت صبح امروز برگزار شد در پاسخ به برخی سوالات خبرنگاران درباره حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها بیان کرد: همواره به مسئله عفاف، حجاب به عنوان یک امر فرهنگی و دینی تأکید کردیم.

وی افزود: توصیه ما به همکاران دانشگاهی خود این است که با روشی علمی و متناسب با اقتضاعات فرهنگی برای این امر اقدام کنند.

هاشمی عنوان کرد: باید زمینه خلاقیت و مشارکت دانشجویان برای رشد و ترویج عفاف و حجاب به عنوان یک آموزه دینی در عرصه رفتاری فراهم شود لذا طرحی را تحت عنوان تحلیل و رویکرد در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده و آن را منعکس کردیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: هر چند که بخش عمده جامعه نسبت به امر حجاب انتظام دارند اما بخشی در عرصه رفتاری ممکن است رفتار مسئولین را نداشته باشند لذا دانشگاه‌ها باید با دقت و سلامت بالاتری بر حوزه رفتاری و نگرشی وضعیت بهتری را داشته باشند.

وی با تأکید به رویکرد آموزشی، ترویجی و فرهنگی طرح و آیین‌نامه عفاف و حجاب گفت: این طرح دانشگاه‌ها را به رویکردی دقیق و کارشناسانه تشویق می‌کند و اهتمام به این موضوع را افزایش می‌دهد چرا که حجاب علاوه بر آموزه دینی هنجاری اجتماعی است که باید بر سطح باور‌ها و اعتقادات ترویج پیدا کند.

وی افزود: در عرصه رفتاری به جهت الزامات اعتقادی و مطالبه اجتماعی تشویق و ترویج ضروری است و رفتار دانشجویان و دانشگاهیان باید منطبق بر این آموزه‌ها باشد به تأکید هاشمی روش‌های غلط آثار مخربی دارند که باید از آن‌ها پرهیز کرد چرا که حجاب به عنوان یک پدیده فرهنگی با روش‌های غلط به یک مسئله امنیتی و سیاسی تبدیل می‌شود که شایسته نیست.

هاشمی درباره آیین‌نامه‌ اردوهای دانشجویی اظهار داشت: در این آیین‌نامه که سال 88 به تصویب رسیده بود عمدتا در بخش سفر‌های آموزشی دارای ابهاماتی بود لذا بازنگری و بحث‌های کارشناسی برای آن انجام شد و هم اکنون در انتظار ابلاغ آن از سوی شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها هستیم.

وی درباره جشن آغاز سال تحصیلی بیان کرد: جشن آغاز سال تحصیلی طبق سنت هر ساله معمولا در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: وزارت علوم برای برگزاری جشن برنامه خاصی را تأکید نمی‌کند و این امر به دانشگاه‌ها واگذار شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره تشکل‌های دانشجویی عنوان کرد: اگر تشکل‌ها بتوانند در فضایی آرام و منطقی فعالیت کند بدون شک فضای نشاط و مشارکت در دانشگاه‌ها افزایش یافته و موجب رشد و تعالی آن‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه تشکل‌های اسلامی ما نباید وابسته به بیرون باشند ادامه داد: امیدواریم که امسال شاهد مشارکت بیشتر تشکل‌ها باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به برنامه‌های آموزشی برای ترویج کرسی‌های آزاد اندیشی که در اختیار دانشگاه‌ها قرار گذاشته شده یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی‌ها امیدواریم که زمینه تبادل نظر گروه‌ها با علایق مختلف فراهم شود و طبق ظرفیت‌های موجود تا امسال سال تبادل‌نظر و فرصتی برای افزایش تعاملات و تقویت فضای آزاد‌اندیشی باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار