تب داغ ایران در رقابت‌های انتخاباتی کنگره

جمهوری‌خواهان پس از گذشت یکسال از توافق هسته‌ای ایران، همچنان در حال استفاده انتخاباتی از این موضوع هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت بالتیمور سان، موضوع توافق هسته‌ای ایران به یکی از موضوعات داغ رقابت‌های انتخاباتی مجلس سنا در ایالت مریلند آمریکا تبدیل شده است. «کتی زلیگا» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات سنا در مریلند هفته گذشته در یک سخنرانی انتخاباتی موضوع بحث با رقیب اصلی خود در این انتخابات را به پاییز 2015 برد.

وی در این سخنرانی با اشاره به رقیب دموکرات خود در ایالت مریلند که هم‌اکنون نماینده منطقه هشتم این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکاست، گفت: "ما اکنون در آستانه انتخابات سراسری نوامبر باید از «کریس وان هولن» بپرسیم آیا او همچنان از توافق هسته‌ای ایران حمایت می‌کند یا خیر؛ چراکه در هر حال ما باید در برابر دشمنان از همپیمانان خود دفاع کنیم."

یک سال پس از آنکه کنگره آمریکا با اکثریت جمهوری‌خواه خود نتوانست توافق هسته‌ای ایران را از ریل خارج کند، نامزدهای حزب جمهوری‌خواه در سراسر آمریکا هنوز به عنوان یک حربه انتخاباتی از آن استفاده می‌کنند. 

در ایالت مریلند اما این موضوع به نظر داغ‌تر از سایر ایالت‌هاست؛ چراکه با توجه به اظهارات زلیگا، نامزدهای جمهوری‌خواه این ایالت در صدد القای این مسئله هستند که دموکرات‌هایی که سال گذشته در کنگره به توافق هسته‌ای ایران رای دادند، نمی‌توانند خود را حامی اسرائیل جلوه دهند. 

در حالیکه طبق نظرسنجی‌های مختلف، ایران دغدغه اصلی بسیاری از رای‌دهندگان آمریکایی به شمار نمی‌رود، زلیگا اوایل هفته جاری در یک سخنرانی دیگر مدعی شد دلیل اصلی ورود به رقابت‌های انتخاباتی مجلس سنا توافق هسته‌ای ایران بوده است. 

«آمی هوبر» از مقامات نظامی سابق ارتش آمریکا که هم‌اکنون با «جان دلانی» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از منطقه ششم مریلند در حال رقابت است، نیز روز گذشته حمایت رقیب دموکرات خود از توافق هسته‌ای ایران را بدترین "رسوایی دوران نمایندگی وی" عنوان کرد.

البته استفاده انتخاباتی از توافق هسته‌ای ایران تنها محدود به ایالت مریلند نیست. «مارک کرک» سناتور جمهوری‌خواه ایالت ایلینوی که برای راهیابی مجدد به مجلس سنا تلاش می‌کند، ماه گذشته در پی افشای خبر مربوط به پرداخت 400 میلیون دلاری مخفیانه دولت آمریکا به ایران پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای با این کشور، از اوباما با عنوان "قاچاقچی بزرگی" یاد کرد که با وجود محدودیت‌های بانکی و قانونی به راحتی توانست 400 میلیون دلار پول نقد را در اختیار ایران قرار دهد. 

به همین ترتیب، در ایالت نوادا نیز جمهوری‌خواهان به تازگی پخش تبلیغات تلویزیونی گسترده‌ای را علیه نمایندگان دموکرات این ایالت در کنگره از جمله سناتور «کاترین کورتز ماستو» به دلیل حمایت او از توافق هسته‌ای ایران در دستور کار قرار داده‌اند.

با این حال، طبق نظرسنجی‌ها، استفاده انتخاباتی نامزدهای جمهوری‌خواه از توافق هسته‌ای ایران حتی در میان رای‌دهندگان یهودی که طبیعتاً بیش از سایر رای‌دهندگان نگران سیاست خارجی آمریکا در قبال اسرائیل هستند نیز بازخورد مثبت موردانتظار را نداشته است. به عنوان نمونه، هفته گذشته یک نظرسنجی ملی نشان داد حمایت رای‌دهندگان یهودی آمریکا از هیلاری کلینتون – نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات سه برابر بیشتر از دونالد ترامپ نامزد انتخاباتی جمهوری‌خواهان است.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار