مشهد؛

تقویت همکاری های دو جانبه محور دیدار استانداران خراسان رضوی و نجف

استانداران خراسان رضوی و نجف اشرف بر ضرورت توسعه همکاری ها و تعاملات دو جانبه در زمینه فرهنگی و اقتصادی تاکید کردند.

تقویت همکاری های دو جانبه فرهنگی، اقتصادی محور دیدار استانداران خراسان رضوی و نجفبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ استاندار خراسان رضوی در این دیدار گفت: نجف اشرف به دلیل وجود مرقد مطهر امام اول شیعیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و محور این تعاملات و همکاری ها مبتنی بر توسعه گردشگری زیارت و فرهنگی است.
علیرضا رشیدیان افزود: در این راستا همچون سال های گذشته، برنامه ریزی ها برای زیارت عتبات مقدسه در عراق همزمان با ایام اربعین اباعبدالله الحسین (ع) با همکاری دولت عراق در حال انجام است.
وی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای افزایش 2،5 برابر زائران ایرانی اربعین حسینی (ع) نیز گفت: بخشی از خدمات مربوط به زائران در نجف اشرف و کاظمین در این ایام بر عهده ی این استان است و امیدواریم با همکاری دولت و مردم عراق این خدمات رسانی به بهترین نحو انجام شود.
استاندار خراسان رضوی حجم و گستردگی کار در بحث زائران اربعین را با توجه به میلیون ها زائر از ابعاد مختلف امنیتی و خدماتی گسترده و سنگین خواند و افزود: انجام مطلوب آن با همکاری و همراهی دو دولت به خوبی و در سطح قابل قبولی محقق می شود.
علیرضا رشیدیان در ادامه در زمینه مشارکت استان در طراحی و سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای فرودگاه و ترمینال مسافری نجف اشرف هم اعلام آمادگی کرد و افزود: باید به تناسب حجم زائران این زیرساخت ها هم ارتقا یابد.
وی با اشاره به اقدامات و مشارکت استان در حوزه بازسازی حرم علوی گفت: در بحث توسعه گردشگری زیارت می توان از ظرفیت طراحی انجام شده در استان در قالب زیارت از مبدا تا مبدا هم بهره برد.
استاندار خراسان رضوی افزود: بدین منظور شرکت های مسافرتی عراقی می توانمند در این حوزه به خراسان رضوی معرفی شوند تا هم زیارت گروهی مردم نجف سهل تر و ارزان تر و با کیفیت مناسب تر فراهم شود.
رشیدیان با اشاره به ظرفیت های قابل توجه خراسان رضوی در حوزه بهداشت و درمان گفت: این خود می تواند زمینه همکاری خوبی بین دو استان و توسعه گردشگری سلامت باشد.
وی در بحث صدور تولیدات استان به عراق نیز گفت: به دلیل مسافت طولانی و هزینه های بالای حمل و نقل صدور کالاهای تولیدی استان به عراق خیلی اقتصادی نیست و در این میان می توان با برقراری تعاملاتی بین بخش های خصوصی صنعتی و اقتصادی دو استان، زمینه های فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری مشترک به ویژه در حوزه صنایع غذایی با توجه به ظرفیت های نجف را بررسی کرد.
استاندار نجف اشرف هم در این دیدار با اشاره به تحولات منطقه گفت: باید این مسائل توسط عراق، ایران و سوریه با توجه به توان و ظرفیت و نقشی که در منطقه دارند، مدیریت شود .
لوی جواد الیاسری افزود: امروز بحث زیارت اربعین خود نمونه ای باشکوه از اقتدار اسلام است و هر سال هم  گسترده تر و مقتدرانه تر برگزار می شود .
وی گفت: سال گذشته با تعاملات ارزنده جمهوری اسلامی ایران، مراسم اربعین حسینی (ع) بسیار خوب مدیریت و برگزار شد و هماهنگی ارزشمندی  بین دو کشورشکل گرفت و امسال هم هیاتی متمرکز برای این امر فعال خواهد شد .
استاندار نجف اشرف با بیان اینکه مسائل و چالش های زیارت اربعین سال گذشته احصا شده؛ افزود: امسال در دیداری مشترک با مسئولان جمهوری اسلامی در برای جل این مشکلات اقدام می شود تا زائران زیارتی سهل و در فضایی معنوی داشته باشند.
وی از جمله مسائل سال گذشته را موضوع انتقال زائران و سکونت آنها عنوان کرد و گفت: الان فضاهای گسترده تری برای اسکان این زائران فراهم شده اما مساله جدی تر حمل و نقل است که پارسال هر چند بهتر از سال قبل از  بود اما در حد مطلوب نبود و باید از الان هماهنگی های لازم صورت گیرد تا این مشکل رفع شود.
استاندار نجف اشرف با اشاره به برنامه ریزی ها برای حضور 2،5 میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین حسینی (ع) افزود: مشکل کمبود دارو از دیگر مسائل این ایام در عراق است که تلاش می شود با همکاری و همفکری مرتفع شود و در این راستا نیازمند همراهی جمهوری اسلامی ایران هستیم .
الیاسری گفت: ما معتقدیم نجف و مشهد دو شهر مجزا از هم نیستند و همکاری با مشهد برای ما اهمیت ویژه ای دارد.
وی افزود: در این راستا توسعه گستره همکاری ها در حوزه های مختلف به ویژه اقتصادی و حضور سرمایه گذاران خراسان رضوی در نجف اشتیاق ماست و از آن استقبال می کنیم .
استاندار نجف گفت: ما خواهان همکاری مستقیم مشهد با حرم علوی هستیم و آرزو داریم همه این سودها و فعالیت های مشترک از حرم علوی شروع و از این مکان مقدس به سایر نقاط و حوزه ها توسعه یابد.
وی در ادامه با بیان اینکه در بحث راه اندازی واحدهای صنایع غذایی در نجف می توان کار مشترک خوبی با خراسان رضوی انجام داد، گفت: امروز عمده بازار نجف و عراق در اختیار کالاهای ترکیه ای است اما ما خواهان ورود خراسان رضوی در این حوزه و تولید مشترک در نجف هستیم .
وی با اشاره به ظرفیت هایی مواد معدنی به ویژه سیلیس در نجف گفت: در حوزه تولید ظروف شیشه ای نیز ظرفیت خوبی در این استان وجود دارد.
استاندار نجف همچنین خواهان توسعه همکاری ها در حوزه گردشگری سلامت و استفاده از ظرفیت های درمان استان با توجه به بعد معنوی مشهد الرضا (ع) شد و گفت: امروز بیشتر مردم نجف برای درمان به عمان و هند می روند در حالی که ظرفیت های خراسان رضوی در این حوزه قابل توجه است.
وی گفت: می توان با تخفیف های ویژه و تسهیلات مناسب زمینه همکاری و توسعه گردشگری سلامت بین نجف و عراق با خراسان رضوی را فراهم کرده و توسعه داد.
انتهای پیام// م.م

برچسب ها: تقویت ، همکاری ، استاندار ، نجف ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.