مشهد،

زیارت جامعه کبیره ارمغانی ازامام هادی(ع) به شیعیان

سخنران حرم مطهر رضوی گفت: زیارت جامعه کبیره یکی از یادگارهای بی بدیل و عظیمی است که امام هادی(ع)، در اوج رافت و مهربانی برای ما شیعیان به ارمغان گذاشتند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محمد باقر حیدری کاشانی با تبیین شخصیت و زندگانی امام علی النقی(ع) در حرم مطهر رضوی افزود: زیارت جامعه کبیره به عنوان یادگار بزرگ امام هادی(ع) یک دوره بزرگ امام‌شناسی و آشنایی با خصوصیات رهبر جامعه است، این امام بزرگوار، با تبین خاص و با بیان والای ویژگی‌های امام توانستند در قالب دعا این مطالب علمی و اعتقادی را در جامعه رسوخ داده و به نسل‌های بعد منتقل کنند.

وی تصریح کرد: این امام همام در سن 8 سالگی به درجه رفیع امامت رسیدند و در یک دوره 34 ساله، امامت جامعه شیعه را عهده دار بودند.

حیدری کاشانی افزود: از چند ناحیه امام هادی (ع)خدمات منحصر به فردی را به جهان اسلام و جریان فکری و فرهنگی تشیع ارائه دادند. دوره امام هادی (ع) به خاطر ویژگیهای خاص سیاسی و علمی و فرهنگی دوره ای است که در آن علاوه بر تدبیر برای آینده شیعه از لحاظ سیاسی و عقیدتی، تحکیم پایه های فرهنگی و انتقال کامل دست آوردهای تمام دوران امامت انجام گرفته و مرحله نوینی برای شیعه آغاز شده که در نوع خود نقطه عطف بسیار مهمی است.

خطیب حرم مطهر رضوی ابراز کرد: تشکیل سازمان وکالت و نیابت یکی از اقدامات این امام همام بود که از نمود خاص و برجستگی ویژه ای برخوردار شد که پیوند مستمر بین امام و پیروان در اقصی نقاط جهان اسلام را می توان یکی از فواید مهم این سازمان دانست.

سخنران حرم مطهر رضوی، اضافه کرد: همچنین این شبکه، سازمان بزرگ علمی و الگویی برای تشکیل حوزه های علمی امروز بود. منشأ علمی سازمان، امام معصوم(ع) بودند و نیازها را رفع می کردند. استمرار این شبکه به مراکز علمی و حدیثی بزرگ به مکتبی همچون مکتب قم و... تبدیل شد.

وی با تاکید بر اینکه امام هادی(ع) شاگردان خود را در مناطق مختلف کشورهای اسلامی به عنوان قائم مقامان آستان امامت و ولایت، مستقر کردند، تصریح کرد: ایشان تلاش کردند تا آرام آرام، مردم کشورهای اسلامی و جامعه شیعی با عدم دسترسی ظاهری و ارتباط با وکیل امام خوگرفته و عادت کنند و بتوانند با واسطه با معصوم خودشان ارتباط داشته باشند.

حیدری کاشانی ادامه داد: این امام بزرگوار، نهایت درجه مدیریت را در سازمان نیابت و ولایت عهده دارد شدند و هنگامی که به سن 40 سالگی رسیدند حتی در کشورهای مختلف از جمله، آفریقا، مصر، یمن، ایران، حجاز و مناطقی از اسپانیا نائب داشتند.

سخنران حرم مطهر رضوی، گفت: از جمله نیروهایی که در دستگاه امام هادی علیه‌السلام رشد کردند حضرت عبدالعظیم حسنی و موسی مبرقع بودند که به شهر های ری و قم اعزام شدند و به خاطر مهاجرت به ایران نقش مهمی در گسترش فرهنگ تشییع ایفا کردند.

انتهای پیام//ف.ض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.