حجت‌الاسلام ماندگاری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

غدیر مکانی برای ابراز محبت پیامبر(ص) به علی(ع) نبود/ 3 برکت که ولایت‌مداری به ارمغان می‌آورد

بیان محبت به این خطبه طولانی، برنامه‌های مفصل و توقف سه روزه در منطقه غدیر نیاز نداشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی ماندگاری کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به ولایت امام علی(ع) گفت: یکی از مباحثی که در خصوص عید غدیر مطرح می‌شود، فراز خطبه غدیر است. آنجایی که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند «من کنت مولاه فهذا علی مولاه؛ هر کس من مولای او هستم، علی مولای اوست»، برخی از اهل سنت می‌گویند که منظور پیامبر(ص) از ولی و مولی در این عبارت محبت رسول خدا(ص) به امام علی (ع) است. 

وی افزود: ما شیعیان معتقدیم که این ولی معنای سرپرستی و ولایت را دارد، چرا که بیان محبت به این خطبه طولانی، برنامه های مفصل، مقدمات و مؤخرات و توقف سه روزه در منطقه غدیر نیاز نداشت.

ماندگاری تصریح کرد: علاوه بر این پیامبر اکرم(ص) بارها از محبت خود به امام علی(ع) صحبت کرده بود، بنابراین محکم می‌گوییم که پیامبر خاتم(ص) با قرائت خطبه غدیر، جانشین خود را اعلام کردند. اگر هم محبتی در کار بوده، زیر سایه امامت امیر المؤمنین(ع) بوده است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: بحث دیگری که در خصوص غدیر خم مطرح می‌شود، این است که خداوند متعال بشر را برای رسیدن به کمال آفریده، رسیدن به کمال، نیازمند قانون، مجری قانون و نظارت کننده بر اجرای قانون است. قانون ما دین اسلام، مجریان قانون هم پیامبران و ائمه(ع) هستند و مجریان اسلام و دین را خداوند تعیین می‌کنند.

ماندگاری اضافه کرد: رسیدن به کمال مفهومی است که در زمان غیبت نیز ادامه دارد و طبق احادیث، عالمان عادل باید مفاهیم دینی را اجرا کنند. بنابراین خطبه غدیر اثبات می‌کند که اجرای دین مشروط به وجود مجریان دین است. این مجریان ائمه(ع) هستند و در صورت نبود آن ها باید علمای عادل این فعالیت را ادامه دهند.

این کارشناس مذهبی گفت: همچنین برای نظارت بر اجرای اسلام که سومین شاخصه دستیابی به کمال است، ما نیازمند نظام اجرایی هستیم. تمامی این مراحل در زمان غیبت باید انجام شود و تأسیس نظام جمهوری اسلامی در همین راستاست.

وی در خصوص برکات ولایت اظهار داشت: ولایت و ولایت مداری سه برکت دارد، نخست امنیت است. امام رضا(ع) می فرمایند "کلمه «لا اله الا الله» حصار محکم من است هر کس آن را بگوید، داخل حصار من شده و هر کس داخل شود، از عذاب من در امان است و امّا به شرطی و شروطی که من از شروطش هستم". فرمایش امام به این معنی است که توحید در صورتی مقبول درگاه خداوند است که همراه با پذیرش ولایت اهل بیت علیهم السلام باشد.  

ماندگاری افزود: برکت دیگر ولایت مداری، موفقیت و هدایت است، زمانی که انسان پیرو فرد راه بلد باشد، عاقبت به خیر و موفق می شود.
آخرین برکت ولایت مداری، عزت انسان است. همان گونه که خداوند متعال در آیه 10 سوره فاطر می فرمایند «کسی که خواهان عزّت است (باید از خدا بخواهد چرا که) تمام عزّت برای خداست».

وی با اشاره به وظایف مسلمانان در مقابل ولایت اظهار داشت: همه مسلمانان در مقابل ولایت سه وظیفه دارند، نخست فهم ولایی از مسائل زندگی، دوم عمل به وظایفی که ولایت بر دوش انسان می گذارد و آخر دفاع از ولایت است.
 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار