دلایل نابودی رژیم آل‌سعود در آینده نزدیک؛ از افزایش قدرت نفوذ ایران در منطقه تا شکست در جنگ‌های خودساخته

شواهد نشان می‌دهد پایان رژیم آل‌سعود نزدیک است بنابراین حال عربستان با این همه مشکل چگونه خواهد بود؟!

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "الوعی نیوز" در مقاله‌ای به قلم "ماجد عبدالله الهاجری" –نویسنده سعودی- نوشت: در مورد تجربه کشورهایی مانند عراق، مصر، یمن و لیبی که چندین وجه اشتراک، آنها را به عربستان سعودی مرتبط می سازد و نیز در مورد چگونگی تبدیل شدن آنها از نظام پادشاهی به نظام های جمهوری، مطالعات بسیاری انجام شده است؛ نتایج اولیه این مطالعات نشان می دهد که ما (مردم عربستان) به عنوان مردم کشور پادشاهی به سمت تغییر حکومت و تبدیل شدن به کشور جمهوری پیش می رویم. هرکه بخواهد یا نخواهد، شرایط کشورهای مذکور برای ما نیز تکرار می شود و سناریوهای پایانی ممکن است خیلی سریع تر از سناریوهای پیشین به سرانجام برسد.

در این گزارش، تنها به ذکر ده مورد از دلایل نابودی رژیم کنونی عربستان و برپایی نظام جمهوری در این کشور بسنده شده است.

1_ عقب نشینی آمریکا در حمایت از متحد سعودی خود که باعث کاهش حمایت های غرب از مجموعه نظامی عربستان سعودی و طولانی شدن جنگ با یمن و به نوعی شکست در این جنگ شده است.

2_ تلاش بیهوده عربستان سعودی برای متقاعد کردن ذات بیمار خود مبنی براینکه چین می تواند از این رژیم حمایت کند؛ موضوعی که باعث ایجاد شکاف بزرگ میان رژیم سعودی و متحد آمریکایی خود شد؛ به ویژه آنکه آمریکا نظام کمونیستی، آن هم از نوع چینی آن را خوش ندارد.

3_ نقش رسانه های غربی و سازمان های حقوق بشری که مواضع مخالف با سیاست های داخلی و خارجی مملکت سعودی را در پیش گرفته اند و این چیزی است که مواضع آنها در قبال انقلاب های اسلامی در کشورهای مذکور را یادآور می شود.

4_ بحران مالی که خزانه عربستان سعودی از آن رنج می برد و  وجود بحران های دیگری همچون بیکاری، شرکت های ورشکسته و رکود بزرگ اقتصادی که آن را کامل می کند.

5_ گفتگوهای عربی-ایرانی، ایرانی-آمریکایی، و ایرانی-ترکی که موجب انزوای عربستان سعودی و جلوگیری از نفوذ آن در منطقه شده است.

6- ادامه اظهارات نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا علیه رژیم سعودی که نشان می دهد مشکل آمریکا با عربستان مشکل یک حزب نیست، بلکه سیاست کلی واشینگتن است که به مرحله اجرا درآمده است.

7_ کاهش اتکای آمریکا به نفت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و بلکه ضربه زدن بدان از طریق تصویب قانون صادرات نفت پس از گذشت چهل سال از توقف صادرات و این یعنی آمریکا به خوبی درک کرده است که عربستان سعودی تمام عوامل قوام بخش خود را از دست داده است.

8_ شکست عربستان در جنگ های خودساخته در یمن، سوریه، لبنان، بحرین و عراق و نیز از دست دادن مهم ترین متحدان خلیجی خود مانند کویت، قطر و عمان.

9_ رشد نفوذ قانونی ایران در منطقه و تاثیرگذاری آن در حل بحران ها که این به مفهوم کاهش تاثیرگذاری رژیم سعودی در منطقه است.

10_ برای اولین بار در طول تاریخ شکل گیری رژیم آل سعود، نزاعی واقعی در میان اعضای این خاندان برای وراثت حکم شکل گرفته است؛ به گونه ای که نزاع میان شاهزاده ها، علنی شده و راهی برای فروکش کردن آن وجود ندارد. در واقع این مرحله، پایان رژیم پادشاهی و خبر از ظهور جمهوری های خلیجی جدید خواهد بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
مرگ بر آل سعودی که کشد کودک را
خرج گهواره کند آتش صد موشک را
خنجر از پشت نزن،حمله ی رو در رو کن
تا که خاموش کنیم عربده ی دلقک را
آخرین اخبار