زنجان؛

قابلیت همکاری استان زنجان با کشورهای وارد کننده محصولات صنعتی

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان زنجان گفت: استان زنجان قابلیت همکاری با کشورهای وارد کننده محصولات صنعتی را دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛ مهندس ناصر فغفوری رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان زنجان در نشست مشترک سفیر کنیا با فعالان صنعت ، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به افزایش چشم گیر حجم سرمایه گذاری در سال های اخیر در استان گفت: جهش رشد صنعتی در زنجان حاکی از راه اندازی واحدهای بزرگ صنعتی در سال های اخیر بوده که از توانمندی ها و قابلیت های خوبی برخورداند.
فغفوری به قابلیت های صنعتی و معدنی استان اشاره کرد و افزود : تکمیل زنجیره تولید در حوزه نساجی ، وجود پتانسیل های معدنی و سنگ های تزئینی ، قابلیت های صنعت سرب و روی استان ، توانمندی صنایع غذایی و پتاسنیل های مناسب در بخش برق و الکترونیک در استان زنجان ، زمینه مناسب جهت توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی این استان را با کشور کنیا فراهم می کند.
وی تصریح کرد : ‌هم اکنون بیش از 75 درصد از روی کشور و 90 درصد از سرب اولیه کشور در استان تامین می شود.
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان عنوان کرد: در حوزه برق 70 درصد از محصولات سنگین صنعت برق کشور در استان تولید می شود.
وی افزود :‌ وجود اولین واحد تولید قیر شمالغرب کشور در استان زنجان ، زمینه افزایش میزان صادرات قیر ایران به کنیا را فراهم می کند.
فغفوری اظهار داشت : در راستای توسعه روابط تجاری ، هماهنگی های لازم جهت اعزام هیات تجاری با گرایش بخش خصوصی از استان زنجان به کشور کنیا صورت می گیرد.
در ادامه این جلسه دکتر فرجوند سفیر ایران در کنیا با اشاره به معرفی کشور کنیا عنوان کرد : کشور کنیا تولید کننده انواع چای و قهوه در دنیاست.
وی با بیان اینکه عمده بازار اقتصادی و تجاری این کشور در دست 2 کشور چین و هند است یادآور شد : در سالهای اخیر همچنین 400 شرکت ترکیه ای وارد بازار کنیا شده اند .
فرجوند افزود : کشور کنیا بدنبال واردت مواد شیمیایی و پتروشیمی ، بخشی از مصالح ساختمانی ، لاستیک اتومبیل ، دارو از کشورهای مختلف است.
وی عنوان کرد : روابط مناسب سیاسی و اقتصادی ایران و کنیا ، زمینه توسعه روابط تجاری بین این دو کشور را فراهم کرده است.
سفیر ایران در کنیا با اشاره به برگزاری نمایشگاه کالای ایرانی در این کشور ادامه داد : در اردیبهشت سال آینده نمایشگاه کالای ایرانی با محوریت مصالح ساختمانی ، مواد شیمیایی و پتروشیمی ، ماشین آلات کشاورزی و صنایع غذایی برگزار خواهد شد.
وی افزود : کالاهایی که به کنیا وارد می شود جهت صادرات به کشورهای همسایه بدون تعرفه گمرکی صادر شده و به مابقی کشورها با 9 درصد صادر می گردد.
به گقته فرجوند سرمایه گذاران در کشور کنیا تا 10 سال از معافیت گمرکی برخوردارند.
وی به روابط تجاری  کنیا با ایران اشاره کرد و افزود : هم اکنون بالغ بر 40 میلیون دلار قیر از ایران به کنیا صادر می شود.
سفیر ایران در کنیا خاطر نشان کرد: با توجه به افزایش شمار مسافران کنیایی به ایران و در راستای افزایش مراودات ، راه اندازی پرواز مستقیم بین این دو کشور در حال پیگیری است.

انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.