تخصیص دانشگاهی در آنتالیای ترکیه به افراد مسن

دانشگاهی در ترکیه برای تشویق شهروندان بالای 60 سال به فعالیت بیشتر، یک برنامه آموزشی برای آنها راه اندازی کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت المانیتور در مطلبی نوشت: ترکیه کشوری است که همیشه به جمعیت جوان خود افتخار کرده است؛ اما این مزیت تا همیشه ادامه نخواهد داشت. بنابر اعلام مؤسسه آمار ترکیه، جمعیت سالمند این کشور (افراد 65 سال و بالاتر) در سال 2015 به 6.5 میلیون نفر رسید که معادل 8.2 درصد از جمعیت کل کشور است. در سال 2014، افراد سالمند ترکیه 8 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دادند. 

در سطح جهانی، افراد مسن 8.5 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. بنابراین ترکیه کشور جوانی محسوب نمی شود؛ زیرا میزان افراد مسن آن به میانگین جهانی نزدیک است. این درحالیست که ترکیه با کشورهایی از جمله مراکش، ژاپن و آلمان که هر کدام به ترتیب 30.4 درصد، 26.6 درصد و 21.5 درصد از جمعیتشان را افراد سالمند تشکیل می دهد، قابل قیاس نیست. ترکیه همچنان رتبه شصت و ششم را از میان 167 کشور به خود اختصاص داده است.

در سال 2015، 46.6 درصد از جمعیت مسن ترکیه از وضع سلامت خود رضایت داشتند. این رقم در سال پیش از آن 47.5 درصد بود. کاهش سطح رضایت افراد مسن از وضع سلامت خود در طول یک سال نشان می دهد بیکاری برای افراد مسن مناسب نیست.

دانشگاه "آک دنیز" در آنتالیای ترکیه برای حل این مشکل و تشویق شهروندان سالمند به فعالیت بیشتر، یک برنامه آموزشی برای افراد بالای 60 سال راه اندازی کرده است. در این برنامه آموزشی، دوره های جامعه شناسی، روانشناسی، زیست شناسی، فناوری، شیمی، کشاورزی، داروسازی، تاریخ، فلسفه و آشپزی ارائه می شود.

دانشگاه "آک دنیز" پس از آنکه مه 2015 (اردیبهشت 94)، این دوره ها را با حضور 60 دانش آموز به طور آزمایشی آغاز کرد، مورد توجه افراد زیادی قرار گرفت؛ به طوری که بیش از 300 نفر در این دوره ها ثبت نام کردند.

رئیس بخش پیری شناسی دانشگاه "آک دنیز" حدود دو سال پیش در یک کنفرانس بین المللی زنگ خطر را به صدا در آورد. وی گفت: "زمانی که جمعیت افراد مسن کشور از 10 درصد فراتر رود، این نشاندهنده پیرشدن جمعیت است. در ترکیه افراد بالای 60 سال حدود 13 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند. مطالعه تغییرات جمعیتی 50 سال گذشته هم نشان می دهد کل جمعیت سه برابر شده است؛ اما جمعیت پیر این کشور 7 برابر شده است. آن روند پیری که فرانسه در 115 سال آینده و سوئیس در 85 سال آینده تجربه می کند را ترکیه در 15 سال آینده شاهد خواهد بود."

"اسماعیل توفان،" بنیانگذار گروه پیری شناسی این دانشگاه گفت: اهداف برنامه آموزشی ما مختص افراد بالای 60 سال است. ما علاوه بر فرآیند یادگیری، فضایی برای بحث و تبادل نظر ایجاد می کنیم. یادگیری یک فرآیند مادام العمر است. با یادگیریِ یک مسئله جدید، شما رشد فکری، جسمی و روحی را تجربه خواهید کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این برنامه آموزشی هیچ نمره یا رقابتی وجود ندارد؛ بلکه فقط فرآیند یادگیری اهمیت دارد. در پایان این دوره 4 ساله، افراد مسن می توانند به زندگی کاری خود بازگردند و یا در پست های اجرایی خدمت کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار